De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere


  1. Informatii generale despre de ce este important sa stii sa negociezi si cum iti dezvolti aceasta capacitate
  2. Tehnici de negociere
  3. Sfaturi de negociere in cazul managerului
  4. Sfaturi de negociere in cazul salariatului
  5. Greseli de evitat
  6. De ce merita sa negociezi

Informatii generale despre importanta negocierii si cum iti dezvolti aceasta capacitate

La prima vedere, negocierea poate parea doar o tehnica de persuasiune, o provocare de moment in care doar o parte castiga. De fapt, intreaga viata adultii negociaza in familii, prieteni sau locul de munca, iar scopul unei negocieri este sa gaseasca un teren comun, in care toata lumea sa fie multumita. Ce este important nu este concursul de moment, ci viitorul agreat in negocierea respectiva. Iar fiecare are nevoie de aceasta abilitate pentru a putea sa isi comunice asertiv dorintele si asteptarile.

Tehnici de negociere

Cunoaste-ti adversarul

In special in acest moment foarte digitalizat al lumii, sa te pregatesti in ceea ce priveste adversarul tau este mult mai usor. Deja, povestile din filme in care un personaj se pregateste pentru un anumit tip de personalitate dar intalneste un cu totul alt om nici nu mai sunt usor de inteles si nici nu mai capata tractiune in scenarii. Atunci cand stii la ce sa te astepti, esti deja 50% pregatit pentru ceea ce urmeaza.
Sa iti cunosti adversarul inseamna sa-l intelegi in loc sa-l judeci, sa fii curios sa descoperi in loc sa ai prejudecati, sa ii intelegi motivatiile si valorile, pasiunile si lucrurile care conteaza pentru acesta.

Devino expert in limbajul nonverbal

Probabil ai auzit de multe ori ca in arta comunicarii cuvintele conteaza cel mai putin, ele fiind primate ca importanta de catre ton si gesturi. Acest lucru se poate vedea usor atunci cand esti intr-o tara a carei limba nu o cunosti deloc, dar iti dai seama de atitudinea localnicilor din modul in care iti vorbesc. De asemenea, daca ai urmari o scena dintr-un film intr-o limba necunoscuta ai trage o concluzie cat de cat corecta dupa limbajul nonverbal si vocal al personajelor.
Limbajul nonverbal, precum tonul folosit, transmite o multime de mesaje subliminale si ii determina interlocutorului un confort sau disconfort. Pentru a-ti da seama de cum sa nu pari prea inchis sau agresiv, de cum sa fii deschis, dar ferm, studiaza-ti limbajul corpului in oglinda sau cere ajutor cuiva apropiat, care poate da un feedback discursului tau. De asemenea, foloseste-ti zambetul intr-un mod firesc, pentru a arata deschidere si bune intentii.
Ce este negocierea

Ia lectii de vorbire in public

Dupa cum am mai scris despre emotiile dinaintea unui meeting, cel mai important factor in vorbitul in public este sa stapanesti suficient de bine mesajul pe care il transmiti, astfel incat sa fii pasionat de continutul pe care il transmiti. Acest lucru iti va mentine atentia concentrata pe ceea ce este important, si nu pe propriile insecuritatii sau pe anxietatea de public.

Nu lua nimic personal

Probabil cele mai bune momente sau intalniri sunt acelea in care simti ca nu ai nimic de pierdut si te simti sigur pe tine. Intr-adevar, aceste lucruri se intampla de obicei spontan, atunci cand nu te astepti si sunt mai greu de stapanit atunci cand intalnirea are o miza importanta pentru tine. Dar tocmai cu cat miza este mai importanta cu atat ai nevoie sa iti stapanesti reactiile impulsive si stimulii personali. Daca esti cat mai rational, vei putea gandi limpede, reactiona rapid si chiar adapta la noi situatii pentru care nu te-ai pregatit, si in care i-ai putea face noi propuneri adversarului.

Nu fi agresiv

O negociere in care ti-ai pierdut cumpatul este cel mai probabil pierduta. Scopul unei negocieri este sa aduca doua interese diferite mai aproape, iar ambele persoane sa plece satisfacute din intalnirea respectiva. Daca iti iesi din fire si devii nepoliticos, agresiv sau malitios atunci cealalta persoana se va simti constransa si va dori sa iasa complet din negocierea respectiva.

Stabileste-ti dinainte concesiile pe care esti pregatit sa le faci

Practic, iti stabilesti un prag. Daca negociezi un salariul, stabilesti cu tine insuti suma sub care nu vei dori sa cobori. Daca negociezi responsabilitati, atunci iti spui care e limita peste care ai fi coplesit si nu ai putea face fata. Acestea nu trebuie comunicate de la inceput, ci sunt informatiile tale personale, la care te raportezi atunci cand discutia ajunge intr-o zona dificila. Este important sa nu accepti intr-o negociere lucruri cu care eventual nu vei fi confortabil. Negocierea are un scop de viitor, nu este o intrecere in prezent.

Asculta si apoi pune intrebari

Oamenii adora sa vorbeasca despre ei insisi. Atunci cand le pui intrebari, acestia devin mai confortabili si mai apropiati, iar tu castigi mai multa informatie si intelegere asupra celui cu care negociezi. Intrebarile ii vor arata celuilalt ca esti realmente interesat de raspunsurile sale si ca ai o abordare proactiva.

Fii creativ in gasirea solutiilor

Calmul de mai sus impreuna cu limitele impuse de acasa sunt exact lucrurile care te vor ajuta pentru a putea veni cu o solutie spontana la probleme pe care trebuie sa le rezolvi in negocierea respectiva.

Sfaturi de negociere in cazul managerului

Un manager poate negocia un nou proiect, poate sa isi roage angajatii sa ia noi responsabilitati desi nu dispune de un buget suplimentar, sau isi poate cauta un partener de afaceri.

Puterea de convingere a celorlalti, insa nu abuz de putere

Pentru toate acestea, el are nevoie de o arta oratorica, un mod frazat, coerent si structurat de a-si putea prezenta partea si argumentele, fara a incerca sa isi manipuleze interlocutorul, ci doar de a castiga respect fata de cei cu care negociaza.

Capacitatea de a media conflicte

Tehnici de negociere
Din cauza diferentelor de statut, intr-o negociere se pot naste conflicte, iar reactia unui manager este foarte relevanta. Diplomatia, calmul si fermitatea sunt foarte apreciate in randul liderilor, deoarece arata modul in care acestia vor putea detine controlul intr-o situatie de criza, iar angajatii vor avea mai multa incredere in el.

Credibilitatea ca lider in interiorul companiei

Credibilitatea de mai sus se castiga si in timp, atunci cand managerul promite lucruri juste, se tine de cuvant, propune doar lucruri pe care chiar le poate oferi si ii asigura angajatului siguranta si respect. Ideal este ca valorile insuflate de manager sa ramana, prin atitudini si actiuni, chiar si cand acesta este in vacanta, de exemplu.

Sfaturi de negociere in cazul salariatului

Negocierea in business este de cele mai multe ori despre salariu, dar nu numai. Ea te sustine in avansul in cariera, in a avea un numar rezonabil de responsabilitati si de a lucra in departamentele pe care le doresti.

Afla ce beneficii sunt disponibile si nivelul de salarii in domeniu

Pe langa baremul inferior si superior, e important sa stii care sunt si sumele salariilor din domeniul in care activezi, pentru a sti cum sa convingi daca vei cere mai mult, sau sa nu ceri mai putin decat ai merita. In plus, salariul poate fi completat si de diverse beneficii pe care le poti cere. In functie de interesele tale, cardul cultural poate fi o metoda de completare financiara care va lucra atat in avantajul tau, cat si a angajatorului tau.

Pastreaza un ton pozitiv

Desi poate fi frustrant sa nu negociezi dintr-o pozitie de putere, nu deveni defensiv, pentru a strica relatiile cu interlocutorul tau. O atitudine calma si deschisa, pozitiva si bine intentionata va fi mereu apreciata de angajatorii tai, care te vor respecta pentru puterea de reactie si intentiile aliniate cu cele ale organizatiei.

Nu fi agresiv

Nu uita ca negociatorul nu este dusmanul tau. Este un partener cu care incerci sa creezi un proces care sa functioneze pe amandoi. Poti citi si sfaturile de mai sus pentru manageri si sa incerci sa intelegi si perspectiva negociatorului tau, pentru a avea o atitudine calma si a propune solutii care sunt in avantajul amandurora.

Greseli de evitat

Desi te poti pregati atat de mult pentru o negociere, in continuare poti cadea in capcanele unor stimuli personali. Atunci cand suntem inconfortabili, creierul nostru tinde sa asocieze momentul cu alte tipare similare din copilarie, iar apoi putem reactiona defensiv sau in alte moduri pe care le-am vazut in familie, dar care nu sunt in concordanta cu cine suntem si ce ne-am propus.
Negocierea in afaceri

Abuz de putere

Negocierea dispare atunci cand se face un abuz de putere, deoarece nu mai contine doua parti care pleaca de pe pozitii similare. Negocierea poate fi facuta si intre doi soti pentru impartirea responsabilitatilor, intre doi colegi care decid sa lucreze pana tarziu sau la vanzarea unei case. In niciuna dintre situatii abuzul de putere nu poate duce la un rezultat just sau sanatos.

Confuzia dintre a stabili un obiectiv si a avea un interes

Dupa cum spuneam, negocierea este o investitie de viitor, nu o ambitie de moment. Lucrurile pe care le prezinti sau promiti trebuie sa fie valabile oricand ulterior, si nu doar o modalitate de moment prin care incerci sa-l convingi pe celalalt prin farmec, sau luandu-l prin surprindere.

O comunicare defectuoasa

Daca interesul urmarit pierde din vedere miza per ansamblu a discutiei, atunci argumentele se pot abate de la realitatea relevanta si sa mearga intr-o directie confuza, care sa inrautateasca relatia dintre cele doua parti.

De ce merita sa negociezi

Negocierea este o arta nu pentru puterea de convingere sau pentru a obtine maximul, ci pentru a simti ca esti corect fata de dorintele si asteptarile tale. Persoanele timide pot simti ca nu au vorbit suficient in propriul interes si au cedat la prima oferta, iar persoanele extrovertite pot face o ambitie din a castiga orice schimb de replici. Iar doua persoane care nu urmaresc interesul negocierii pe termen lung vor denatura obiectul dezbaterii intr-o directie care nu il va ajuta pe nici unul. 
Merita sa negociezi pentru a nu lua asupra ta mai mult decat poti duce, pentru a avea angajamentele financiare pe care ti le doresti, pentru a sti sa comunici asertiv si sa fii calm si adaptabil atunci cand esti nevoit sa propui solutii creative.

Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 19-02-2021
Data actualizarii: 04-03-2024

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Up Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii

Citeste mai mult

Up Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv

Citeste mai mult

Employer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare

Citeste mai mult

Burnout de la pasiune la epuizare

Citeste mai mult

Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei

Citeste mai mult

Beneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor

Citeste mai mult

Importanta personalizarii beneficiilor extrasalariale

Citeste mai mult

Eficienta si eficacitatea in managementul timpului

Citeste mai mult

Cum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR

Citeste mai mult

Cum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase

Citeste mai mult

Cum atragi cei mai buni angajati in companie

Citeste mai mult

Ce inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic

Citeste mai mult

Beneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta

Citeste mai mult

Impactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene

Citeste mai mult

Cum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding

Citeste mai mult

Importanta agriculturii ecologice

Citeste mai mult

Avantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio

Citeste mai mult

Cum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?

Citeste mai mult

Sanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei

Citeste mai mult

Beneficii de poveste, nu povesti

Citeste mai mult

Up Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca

Citeste mai mult

Siguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca

Citeste mai mult

Traditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Pentru a fi siguri ca esti o persoana, da click pe ceas.

Comentarii