Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Informatii generale despre lucrul de acasa

Lucrul de acasa este din ce in ce mai Intalnit, sub diferite forme, motive, in diverse industrii si chiar tari. Unii oameni au parte de interviuri online si se angajeaza pentru organizatii din alte tari si culturi, alte companii au politica de a lucra un anumit numar de zile de acasa. Fie ca este vorba de lucru remote, work from home, telemunca sau lucrat de la distanta, toate denumesc aceeasi stare de fapt: o libertate geografica prezenta in cultura economica din ziua de azi.

Cadru legislativ

In afara situatiilor de urgenta, telemunca este inregistrata in legislatia Romaniei ca o forma acceptata de lucru. Legea 81/ 2018 prevede ca angajatorul sa asigure toata tehnologia necesara pentru ca cineva sa poata practica telemunca, sa verifice echipamentele necesare si sa adapteze normele de SSM (siguranta si securitatea muncii) pentru lucrul din alta parte decat de la sediul companiei. De asemenea, este important ca acest lucru sa fie specificat in contract, astfel Incat angajatorul sa nu fie in culpa in cazul nefericit al unui accident.

Lucru de acasa - avantaje si dezavantaje pentru angajati


Avantaje

Nu trebuie sa te mai deplasezi pana la serviciu

Romania nu este o tara mare, in care oamenii obisnuiesc sa faca zilnic naveta pe distante lungi. Insa infrastructura si traficul sunt precare pentru doua drumuri zilnice prin oras, intre birou si casa. Acest timp este valorificat de unii dintre angajati (unii citesc sau asculta podcasturi, vorbesc la telefon sau merg pe jos), insa majoritatea se simte frustrata de acest tranzit. In plus, oamenii sunt vulnerabili la o mutare subita a companiei intr-un nou sediu, mai departe de centrul orasului, nu stiu daca sa isi mute domiciliul in functie de zona preferata din oras sau in functie de sediul firmei si ajung chiar sa aleaga intre doua oferte de job in functie de cel care este mai accesibil. Acele doua ore sunt oferite inapoi angajatilor, iar acestia si le pot redistribui asa cum isi doresc.

i.php?p=body-1(1).jpg

Program flexibil

Intr-o lume ideala, responsabilitatea angajatilor este fata de taskurile lor, iar acestia si le pot indeplini in orarul dorit, atat timp cat respecta termenul limita. Evident, daca este necesara o sedinta online sau un brainstorming, atunci programul flexibil poate bloca fluxul operational. In rest, un angajat poate alege sa lucreze patru ore dimineata si patru ore seara, sa isi ia mai multe ore libere la pranz, sau sa se trezeasca foarte devreme si sa fie gata cu taskurile pana dupa amiaza. Atat timp cat acesta nu incurca restul echipei, nu conteaza pentru ce program opteaza fiecare. Iar aceasta libertate este potrivita celor autonomi, autodidacti si responsabili.

Mai putin stresat

Biroul este un loc in care fiecare angajat este mai atent decat si-ar dori: la cum este imbracat, la ce glume face, la ce ore ajunge sau pleaca, la relatiile pe care le are cu colegii, la parerile pe care le exprima sau le tine pentru el, la reactiile sefilor fata de ei, la atmosfera din jur, la alte conflicte. Practic, in loc ca acesta sa se concentreze pe taskurile sale si pe a le face cat mai bine, el este supus unui stres perpetuu, sau unei situatii din afara ariei lui de confort. 

Reduci costurile la transport

Faptul ca nu mai trebuie sa te deplasezi la serviciu nu ofera doar cele doua ore zilnice pe care le poti castiga. Costurile de transport, fie ca sunt in comun, fie ca sunt pentru masina personala, sunt si ele un cost care este dedus prin lucrul de acasa. Chiar si in cazul masinii de serviciu va fi dedus un cost pentru angajator, care poate fi redirectionat catre salariul angajatului.

Confortul de acasa

Multi angajati au nevoie sa aiba mai multa comoditate atunci cand lucreaza. Sa poata controla ei ce si cand mananca, sa nu fie intrerupti, sa poata regla aerul conditionat sau caldura, sa tina geamurile deschise, sa fie alaturi de familiile lor, sa fie acasa atunci cand le soseste un colet. Cei care au nevoie de variatii pot sa lucreze dintr-o cafenea sau sa vina la sediul biroului, insa majoritatea se simt cel mai bine atunci cand raman in aria de confort, nu sunt stresati de galagia biroului sau de un coleg care este dornic de conversatie.

Dezavantaje

Nu muncesti, nu esti platit

Munca de la domiciliu este potrivita celor care nu au nevoie de un supervizor care le verifica monitoarele. Celor care inteleg ca un job la distanta presupune o asumare a unor responsabilitati, o provocare de a contribui intr-o echipa cu abilitati, experienta si sarcini duse bun sfarsit.

Factori perturbatori

Exista o gluma despre colegii fara copii, care se intorc demotivati dupa un weekend prelungit, caci ar fi vrut sa mai ramana in vacanta, versus colegii care sunt si parinti si care abia asteptau sa revina la interactiunea cu adultii. Astfel, lucrul de acasa poate insemna liniste deplina pentru cineva, sau alte responsabilitati majore pentru altcineva. De aceea, lucrul de acasa nu este potrivit pentru toata lumea.

i.php?p=body-3.jpg

Singuratate

Pentru multi, clipele petrecute in pauze alaturi de colegi sau un pranz Impartasit cu ceilalti pot constitui o mare parte din viata lor sociala. Colegii se pot obisnui sa vorbeasca unii cu ceilalti, iar lucrul de acasa poate fi dezorientant in timp. Este important ca fiecare sa aiba grija la a compensa viata sociala si la a-si forma obiceiuri sanatoase, pentru a nu avea un moral afectat.

Plictiseala si sedentarism

Desi unii pot profita de lucrul de acasa pentru a face mai mult sport, altii pot observa ca au intrat intr-o rutina in care se ridica de la calculator doar pentru a merge la baie, mananca intr-un ritm nesanatos si lucreaza intr-un program prelungit. Desi primul instinct ar fi ca lucrul de acasa presupune libertate, aceasta libertate este cu adevarat valorificata daca este urmata o rutina. Rutina nu presupune o restrictionare a timpului, ci un mod de a organiza timpul atat de bine incat sa poti face toate lucrurile pe care ti le doresti.

Comunicare dificila cu colegii

In timp ce unii se bucura de „Intalnirile care ar fi putut fi de fapt un email”, pentru altii comunicarea prin Zoom sau Slack poate fi dificila, in functie de personalitatea fiecaruia. Dar daca fiecare este punctual si asumat cu indatoririle sale, comunicarea nu ar trebui sa impiedice bunul mers al taskurilor.

Lucrul de acasa - avantaje si dezavantaje pentru angajatori

Avantaje

Costuri reduse

Costurile cu chiria, costurile de intretinere sau de transport sunt semnificativ reduse atunci cand locurile de munca pot fi de la distanta. Toate acestea se resimt inca din prima luna in care o companie adopta aceasta masura, iar costurile pot merge catre profitul organizatiei sau catre salariile motivante ale angajatilor.

i.php?p=body-2(2).jpg

Mentinerea angajatului motivat

Toate avantajele de mai sus mentin angajatul cu un moral ridicat, iar acesta simte libertatea oferita ca pe un beneficiu, pe care incearca sa-l returneze printr-o prestatie buna in jobul sau. Daca recrutarea este facuta corect si angajatii sunt responsabili, iar daca obiectivele sunt setate corect de catre management, atunci lucrul de la domiciliu ar trebui sa functioneze perfect eficient si productiv.

Flexibilitatea angajatului

Angajatul va raspunde mai bine provocarilor daca va avea optiunea de a-si alege timpul, spatiul si ordinea in care isi indeplineste taskurile. Astfel va fi si mai deschis la cerintele imprevizibile ale angajatorului sau la schimbarile care pot aparea

Dezavantaje

Comunicare dificila cu angajatul, mai ales in cazurile unui proiect important 

Unii angajati pot fi exemplari in orice forma de comunicare, insa altii pot aduce minusuri unei echipe care lucreaza sub presiune, rapid, cu deadline-uri stranse sau imprevizibile. Sa nu poti avea contact la timp cu un angajat il poate cataloga ca neserios, astfel ca este important sa comunici de la inceput nevoile si asteptarile tale in materie de disponibilitate.

Diminuarea loialitatii

Este mai dificil sa observi si prevezi schimbarile unui angajat. Nu iti dai seama la fel de bine atunci cand are o zi proasta din motive personale sau atunci cand este demotivat si ar vrea sa incerce interviuri pentru alte joburi. Este important sa verifici aceste lucruri in discutii 1 la 1, online sau offline, in care sa observi cat de multumit este de rolul sau in organizatie.

Alte beneficii pe care angajatul le poate oferi angajatorului

Cardurile de masa pot fi oferite in continuare angajatilor, iar acestia le pot folosi pentru pranzurile zilnice sau pentru cumparaturi. Tichetele au o forma diferita de impozitare, ceea ce avantajeaza organizatia. De asemenea, angajatorul poate oferi in continuare abonamente la sali de sport, cursuri in industria de activitate sau teambuildinguri.

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2020. Creste valoarea bonurilor de masa de la 1 aprilie

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19 - Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toti, mai ales din punct de vedere economic si profesional, tocmai de aceea companiile isi pot ajuta angajatii in aceasta tranzitie.

Citeste mai mult [...]

Tichete de masa 2020. Creste valoarea bonurilor de masa de la 1 aprilie - Pentru angajatori, acordarea de carduri sau tichete Up Dejun este in egala masura avantajoasa, intrucat acestea ofera 100% deductibilitate la calculul impozitului pe profit si scutire de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%.

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste - Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult [...]

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta - Majoritatea companiilor se intalnesc cu nevoia de a diminua costurile, insa cum pot face asta fara sa frustreze angajatii sau sa ia masuri drastice, vizibile pentru public?

Citeste mai mult [...]

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare - Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult [...]

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta - Tu cum iti petreci luna decembrie? Avem noi idei pentru tine: viziteaza cele mai frumoase targuri locale si bucura-te de vin fiert, mere coapte, turte dulci si mici cadouri.

Citeste mai mult [...]

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat - Intr-o lume ideala, angajatii ar fi fericiti, proactivi si productivi. Cu totii ne dorim o productivitate maximizata in businessul din care facem parte, dar ce este de fapt productivitatea?

Citeste mai mult [...]

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala - Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult [...]

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica - Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult [...]

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor - Cultura organizationala este un concept esential in motivarea angajatilor si in a mentine un business sanatos. Cum reusesti sa-l construiesti si sa-l comunici cat mai bine?

Citeste mai mult [...]

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli - Cum poti sa iti promovezi firma si produsul sau serviciul cat mai bine, pentru a avea o buna imagine in mintea consumatorilor tai si a publicului tinta?

Citeste mai mult [...]

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste - Vrei sa faci mai putine cadouri, dar care chiar sa fie utile si de suflet? Afla in acest articol cum sa alegi cadourile de Craciun pentru cei dragi. Iti oferim si cateva idei care sa te inspire.

Citeste mai mult [...]

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie? - Imaginea pe piata a unui brand poate fi controlata prin departamentul relatiilor cu clientii. Succesul brandului se afla in stransa legatura cu emotiile oferite de contactul direct cu reprezentantii sai.

Citeste mai mult [...]

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ - Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.

Citeste mai mult [...]

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau - O campanie de CSR poate creste simpatia publicului asupra businessului respectiv, si de aceea, responsabilitatea sociala corporativa este considerata un castig de ambele parti.

Citeste mai mult [...]

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse - Faptul ca salariul nu mai este singurul lucru care motiveaza un angajat nu mai este un secret. Insa cum putem intelege motivatiile intrinseci care conteaza pentru cei cu care lucram?

Citeste mai mult [...]

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari - Teama de a vorbi in public este, pentru multi, mai mare decat multe alte temeri. Ce putem face pentru a ne gestiona mai bine emotiile dinaintea unui meeting important?

Citeste mai mult [...]

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei - Pandemia poate avea consecinte dramatice pentru sutele de mii de copii din mediile defavorizate, mai ales la nivelul educatiie. Afla in acest articol cum pot fi sustinuti.

Citeste mai mult [...]

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem - Unde ai putea merge, astfel incat sa ai o vacanta complet reusita? Afla in acest articol topul destinatiilor pentru Revelion 2020 in Romania.

Citeste mai mult [...]

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica - Neuromarketingul studiaza reactiile noastre folosindu-se de emotii, atentie si memorie. Teoretic, orice marketing bine facut este neuromarketing.

Citeste mai mult [...]

Idei de vacanta de iarna in Romania - Unde mergem in vacanta iarna aceasta? Descopera in acest articol o multime de idei pentru o vacanta de iarna de vis, chiar in Romania.

Citeste mai mult [...]

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia - Un angajat bun este, evident, cel care este motivat si productiv, iar alte trasaturi precum cultura generala nu ar trebui sa conteze, atat timp cat persoana respectiva este un om decent si care respecta cultura organizationala.

Citeste mai mult [...]

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei - Ce presupune si cum se organizeaza o petrecere reusita, care indeplineste si obiectivele companiei, dar lasa angajatii fericiti?

Citeste mai mult [...]

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului - Atunci cand un angajat se alatura organizatiei tale, acesta nu este interesat doar de salariu. Afla in acest articol care sunt beneficiile pe care le poti acorda prin tichete.

Citeste mai mult [...]

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020 - Cum ne adaptam la noul normal, continuand sa fim safe si sa avem cateva conditii de relaxare

Citeste mai mult [...]

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare - Deoarece millennials s-au dezvoltat intr-un mediu economic, politic, tehnologic si de divertisment diferit, este normal, ca la fiecare generatie, sa se faca simtit un prag de mentalitate si asteptari.

Citeste mai mult [...]

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis - Up Romania a dovedit inca o data preocuparea sa de a raspunde misiunii de a face sa fie mai bine in fiecare zi. La finalul lunii noiembrie 2019, in urma evaluarii EcoVadis, a obtinut Medalia de Aur, cu un scor general ce o claseaza in top 5% companii considerate cele mai sustenabile.

Citeste mai mult [...]

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung - Cu gandul la continuitatea business-urilor si la performanta, companiile, indiferent de dimensiunea lor, vor trebui sa aiba in vedere o serie de comportamente, atitudini si masuri care sa permita un raspuns rapid si adaptat la orice modificare din mediul fizic, economic, social si, astfel, sa asigure existenta pe piata a business-ului, dar si cresterea si dezvoltarea lui.

Citeste mai mult [...]

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii - Prezent in cultura economica din ziua de azi, work from home are avantaje si dezavantaje atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Afla mai multe in acest articol.

Citeste mai mult [...]

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie - Ziua de 8 Martie are doua mari componente, in special in ultimii ani de comunicare: feminism si cadouri. in timp ce cat mai multi oameni vorbesc despre egalitatea intre genuri, cadourile au asteptarea de a fi aliniate la acest concept.

Citeste mai mult [...]

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui - Ce aduc sarbatorile de Paste? In 2020, nimic cu care suntem obisnuiti, insa angajatii inca se bucura de beneficiile din partea companiei. Afla in acest articol ce cadouri sau beneficii pot oferi companiile angajatilor pentru motivarea lor si pentru cresterea productivitatii.

Citeste mai mult [...]

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP - Astazi, 15 ianuarie 2020, a avut loc extragerea castigatorilor campaniei «Liga celor mai buni angajatori», derulata in perioada 1 martie – 31 decembrie 2019.

Citeste mai mult [...]

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes - De la organizare la noi provocari. Afla care sunt obiceiurile zilnice ale afaceristilor de succes.

Citeste mai mult [...]

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie - Ziua internationala a copilului vine cu provocarea de a gasi cele mai potrivite modalitati pentru a sarbatori. Daca ai nevoie de idei, citeste in acest articol cateva sfaturi despre ce ar trebui sa tii cont sau sa eviti in alegerea unor cadouri si activitati pentru copii.

Citeste mai mult [...]

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung - Responsabilitatea unui manager este uriasa atunci cand vorbim despre un business etic si de succes. Afla ce trebuie sa faci pentru a-ti proteja business-ul pe permen lung.

Citeste mai mult [...]

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati - Multe companii aleg sa angajeze colaboratori freelanceri. Afla de ce ar trebui sa apelezi la ei, care sunt domeniile de activitate si cum sa pastrezi freelancerii motivati

Citeste mai mult [...]

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau - O campanie de CSR poate creste simpatia publicului asupra businessului respectiv, si de aceea, responsabilitatea sociala corporativa este considerata un castig de ambele parti.

Citeste mai mult [...]

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse - Faptul ca salariul nu mai este singurul lucru care motiveaza un angajat nu mai este un secret. Insa cum putem intelege motivatiile intrinseci care conteaza pentru cei cu care lucram?

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe