Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Informatii generale despre lucrul de acasa

Lucrul de acasa este din ce in ce mai Intalnit, sub diferite forme, motive, in diverse industrii si chiar tari. Unii oameni au parte de interviuri online si se angajeaza pentru organizatii din alte tari si culturi, alte companii au politica de a lucra un anumit numar de zile de acasa. Fie ca este vorba de lucru remote, work from home, telemunca sau lucrat de la distanta, toate denumesc aceeasi stare de fapt: o libertate geografica prezenta in cultura economica din ziua de azi.

Cadru legislativ

In afara situatiilor de urgenta, telemunca este inregistrata in legislatia Romaniei ca o forma acceptata de lucru. Legea 81/ 2018 prevede ca angajatorul sa asigure toata tehnologia necesara pentru ca cineva sa poata practica telemunca, sa verifice echipamentele necesare si sa adapteze normele de SSM (siguranta si securitatea muncii) pentru lucrul din alta parte decat de la sediul companiei. De asemenea, este important ca acest lucru sa fie specificat in contract, astfel Incat angajatorul sa nu fie in culpa in cazul nefericit al unui accident.

Lucru de acasa - avantaje si dezavantaje pentru angajati


Avantaje

Nu trebuie sa te mai deplasezi pana la serviciu

Romania nu este o tara mare, in care oamenii obisnuiesc sa faca zilnic naveta pe distante lungi. Insa infrastructura si traficul sunt precare pentru doua drumuri zilnice prin oras, intre birou si casa. Acest timp este valorificat de unii dintre angajati (unii citesc sau asculta podcasturi, vorbesc la telefon sau merg pe jos), insa majoritatea se simte frustrata de acest tranzit. In plus, oamenii sunt vulnerabili la o mutare subita a companiei intr-un nou sediu, mai departe de centrul orasului, nu stiu daca sa isi mute domiciliul in functie de zona preferata din oras sau in functie de sediul firmei si ajung chiar sa aleaga intre doua oferte de job in functie de cel care este mai accesibil. Acele doua ore sunt oferite inapoi angajatilor, iar acestia si le pot redistribui asa cum isi doresc.

i.php?p=body-1(1).jpg

Program flexibil

Intr-o lume ideala, responsabilitatea angajatilor este fata de taskurile lor, iar acestia si le pot indeplini in orarul dorit, atat timp cat respecta termenul limita. Evident, daca este necesara o sedinta online sau un brainstorming, atunci programul flexibil poate bloca fluxul operational. In rest, un angajat poate alege sa lucreze patru ore dimineata si patru ore seara, sa isi ia mai multe ore libere la pranz, sau sa se trezeasca foarte devreme si sa fie gata cu taskurile pana dupa amiaza. Atat timp cat acesta nu incurca restul echipei, nu conteaza pentru ce program opteaza fiecare. Iar aceasta libertate este potrivita celor autonomi, autodidacti si responsabili.

Mai putin stresat

Biroul este un loc in care fiecare angajat este mai atent decat si-ar dori: la cum este imbracat, la ce glume face, la ce ore ajunge sau pleaca, la relatiile pe care le are cu colegii, la parerile pe care le exprima sau le tine pentru el, la reactiile sefilor fata de ei, la atmosfera din jur, la alte conflicte. Practic, in loc ca acesta sa se concentreze pe taskurile sale si pe a le face cat mai bine, el este supus unui stres perpetuu, sau unei situatii din afara ariei lui de confort. 

Reduci costurile la transport

Faptul ca nu mai trebuie sa te deplasezi la serviciu nu ofera doar cele doua ore zilnice pe care le poti castiga. Costurile de transport, fie ca sunt in comun, fie ca sunt pentru masina personala, sunt si ele un cost care este dedus prin lucrul de acasa. Chiar si in cazul masinii de serviciu va fi dedus un cost pentru angajator, care poate fi redirectionat catre salariul angajatului.

Confortul de acasa

Multi angajati au nevoie sa aiba mai multa comoditate atunci cand lucreaza. Sa poata controla ei ce si cand mananca, sa nu fie intrerupti, sa poata regla aerul conditionat sau caldura, sa tina geamurile deschise, sa fie alaturi de familiile lor, sa fie acasa atunci cand le soseste un colet. Cei care au nevoie de variatii pot sa lucreze dintr-o cafenea sau sa vina la sediul biroului, insa majoritatea se simt cel mai bine atunci cand raman in aria de confort, nu sunt stresati de galagia biroului sau de un coleg care este dornic de conversatie.

Dezavantaje

Nu muncesti, nu esti platit

Munca de la domiciliu este potrivita celor care nu au nevoie de un supervizor care le verifica monitoarele. Celor care inteleg ca un job la distanta presupune o asumare a unor responsabilitati, o provocare de a contribui intr-o echipa cu abilitati, experienta si sarcini duse bun sfarsit.

Factori perturbatori

Exista o gluma despre colegii fara copii, care se intorc demotivati dupa un weekend prelungit, caci ar fi vrut sa mai ramana in vacanta, versus colegii care sunt si parinti si care abia asteptau sa revina la interactiunea cu adultii. Astfel, lucrul de acasa poate insemna liniste deplina pentru cineva, sau alte responsabilitati majore pentru altcineva. De aceea, lucrul de acasa nu este potrivit pentru toata lumea.

i.php?p=body-3.jpg

Singuratate

Pentru multi, clipele petrecute in pauze alaturi de colegi sau un pranz Impartasit cu ceilalti pot constitui o mare parte din viata lor sociala. Colegii se pot obisnui sa vorbeasca unii cu ceilalti, iar lucrul de acasa poate fi dezorientant in timp. Este important ca fiecare sa aiba grija la a compensa viata sociala si la a-si forma obiceiuri sanatoase, pentru a nu avea un moral afectat.

Plictiseala si sedentarism

Desi unii pot profita de lucrul de acasa pentru a face mai mult sport, altii pot observa ca au intrat intr-o rutina in care se ridica de la calculator doar pentru a merge la baie, mananca intr-un ritm nesanatos si lucreaza intr-un program prelungit. Desi primul instinct ar fi ca lucrul de acasa presupune libertate, aceasta libertate este cu adevarat valorificata daca este urmata o rutina. Rutina nu presupune o restrictionare a timpului, ci un mod de a organiza timpul atat de bine incat sa poti face toate lucrurile pe care ti le doresti.

Comunicare dificila cu colegii

In timp ce unii se bucura de „Intalnirile care ar fi putut fi de fapt un email”, pentru altii comunicarea prin Zoom sau Slack poate fi dificila, in functie de personalitatea fiecaruia. Dar daca fiecare este punctual si asumat cu indatoririle sale, comunicarea nu ar trebui sa impiedice bunul mers al taskurilor.

Lucrul de acasa - avantaje si dezavantaje pentru angajatori

Avantaje

Costuri reduse

Costurile cu chiria, costurile de intretinere sau de transport sunt semnificativ reduse atunci cand locurile de munca pot fi de la distanta. Toate acestea se resimt inca din prima luna in care o companie adopta aceasta masura, iar costurile pot merge catre profitul organizatiei sau catre salariile motivante ale angajatilor.

i.php?p=body-2(2).jpg

Mentinerea angajatului motivat

Toate avantajele de mai sus mentin angajatul cu un moral ridicat, iar acesta simte libertatea oferita ca pe un beneficiu, pe care incearca sa-l returneze printr-o prestatie buna in jobul sau. Daca recrutarea este facuta corect si angajatii sunt responsabili, iar daca obiectivele sunt setate corect de catre management, atunci lucrul de la domiciliu ar trebui sa functioneze perfect eficient si productiv.

Flexibilitatea angajatului

Angajatul va raspunde mai bine provocarilor daca va avea optiunea de a-si alege timpul, spatiul si ordinea in care isi indeplineste taskurile. Astfel va fi si mai deschis la cerintele imprevizibile ale angajatorului sau la schimbarile care pot aparea

Dezavantaje

Comunicare dificila cu angajatul, mai ales in cazurile unui proiect important 

Unii angajati pot fi exemplari in orice forma de comunicare, insa altii pot aduce minusuri unei echipe care lucreaza sub presiune, rapid, cu deadline-uri stranse sau imprevizibile. Sa nu poti avea contact la timp cu un angajat il poate cataloga ca neserios, astfel ca este important sa comunici de la inceput nevoile si asteptarile tale in materie de disponibilitate.

Diminuarea loialitatii

Este mai dificil sa observi si prevezi schimbarile unui angajat. Nu iti dai seama la fel de bine atunci cand are o zi proasta din motive personale sau atunci cand este demotivat si ar vrea sa incerce interviuri pentru alte joburi. Este important sa verifici aceste lucruri in discutii 1 la 1, online sau offline, in care sa observi cat de multumit este de rolul sau in organizatie.

Alte beneficii pe care angajatul le poate oferi angajatorului

Cardurile de masa pot fi oferite in continuare angajatilor, iar acestia le pot folosi pentru pranzurile zilnice sau pentru cumparaturi. Tichetele au o forma diferita de impozitare, ceea ce avantajeaza organizatia. De asemenea, angajatorul poate oferi in continuare abonamente la sali de sport, cursuri in industria de activitate sau teambuildinguri.

Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 10-06-2020
Data actualizarii: 04-03-2024

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Up Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii

Citeste mai mult

Up Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv

Citeste mai mult

Employer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare

Citeste mai mult

Burnout de la pasiune la epuizare

Citeste mai mult

Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei

Citeste mai mult

Beneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor

Citeste mai mult

Importanta personalizarii beneficiilor extrasalariale

Citeste mai mult

Eficienta si eficacitatea in managementul timpului

Citeste mai mult

Cum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR

Citeste mai mult

Cum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase

Citeste mai mult

Cum atragi cei mai buni angajati in companie

Citeste mai mult

Ce inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic

Citeste mai mult

Beneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta

Citeste mai mult

Impactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene

Citeste mai mult

Cum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding

Citeste mai mult

Importanta agriculturii ecologice

Citeste mai mult

Avantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio

Citeste mai mult

Cum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?

Citeste mai mult

Sanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei

Citeste mai mult

Beneficii de poveste, nu povesti

Citeste mai mult

Up Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca

Citeste mai mult

Siguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca

Citeste mai mult

Traditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Pentru a fi siguri ca esti o persoana, da click pe tricou.

Comentarii