Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Intr-o lume ideala, angajatii ar fi fericiti, proactivi si productivi. Cu totii ne dorim o productivitate maximizata in businessul din care facem parte, dar ce este de fapt productivitatea? Cum putem sti daca este la cotele pe care ni le dorim, daca nu stim sa o masuram?

Informatii generale

In primul rand, o persoana productiva nu presupune una care munceste opt ore incontinuu, ca si cum a baut cinci cafele si energizante si alearga un maraton. De altfel, nici profesionistii alergatori nu fac un maraton zilnic.

Cele mai mari provocari atunci cand vorbim de productivitate sunt:

- Sa intelegem cum sa o masuram, astfel incat sa nu stabilim „ochiometric” daca cineva este productiv sau nu

- Sa avem indici de masurare (KPI - key performance indicators) pe care sa ii comunicam si echipei respective

- Sa mentinem nivelul de productivitate, odata ce acesta este atins

- Sa putem motiva o echipa care nu mai este productiva

Productivitatea este diferenta dintre resursele si efortul pe care il depunem intr-o activitate/ proiect si rezultatele pe care le obtinem ulterior. Productivitatea inseamna ca aceasta diferenta este pozitiva.

i.php?p=continut_1200xoricat_1.jpg

Fundamentele productivitatii

Productivitatea are cinci fundamente:

1. Directionare. Aceasta presupune ca angajatii sunt directionati clar catre niste obiective concrete si masurabile, iar proiectele au niste scopuri si mize care le sunt clare si care ii motiveaza.

2. Suport. Acesta previne de la managerii echipelor, care ii ghideaza, inteleg, asculta si indruma pe cei din subordine. Angajatii nu se simt singuri sau fara o calauza.

3. Abilitati. Omul potrivit la locul potrivit se aplica si in business, si de aceea cautam oameni cu priceperi specifice pentru fiecare pozitie in parte. Pe langa experienta in munca, fiecare om are o abilitate de multi-tasking sau single-tasking, care poate prezenta avantaje sau nu.

4. Resurse. Businessul in care lucreaza angajatii le pune la dispozitie (sau nu) cele necesare pentru ca acestia sa se poata concentra, sa poata avea un loc in care sa ia masa, sa se deconecteze, sa aiba intalniri, este aerisit, luminos etc.

5. Factori aleatori. Personalul are probleme pe care le nu le cunoastem, care pot tine de viata de familie, de starea de sanatate, poate avea alergii pe timp de vara sau sa fie meteosensibil pe timp de iarna, poate sa nu fie productiv in temperatura sau zgomotul de la birou, poate sa fie stresat de stirile negative citite.

Cum cresti productivitatea ca manager

Odata ce acestea sunt indeplinite, ce poate face un manager pentru a aduce, creste si mentine productivitatea in businessul sau?

  • Recruteaza avand doua lucruri in minte: cultura organizatiei pe care o dezvolti si specificitatile pozitiei pe care o cauti. In prima parte, persoana pe care o cauti trebuie sa fie potrivita cu valorile companiei tale si sa isi doreasca mediul creat de tine. In a doua, gandeste-te la necesitatile pentru ca o persoana sa poata indeplini sarcinile respective: sunt mai degraba creative, sau de organizare? Angajatul va trebui sa gestioneze mai multe lucruri in acelasi timp, sau trebuie sa se poata concentra mai multe ore pe un subiect? Trebuie sa fie proactiv, sau un bun executor?
  • Stabileste un sistem clar de promovare, pentru a le crea angajatilor posibilitatea de a evolua in cariera lor. Oamenii raspund bine la povesti si la competitivitate si au nevoie sa inteleaga ce pot face mai bine si unde vor ajunge daca sunt mai productivi.
  • Fii transparent in directiile de business, pentru ca angajatii sa inteleaga de ce si pentru ce lucreaza. Motivatia se intretine cu insemnatate.
  • Permite-le angajatilor care isi doresc asta sa alterneze lucrul cu cel de la distanta. Nu iti fie teama ca vor petrece ziua in pijamale si nu vor fi deloc productivi. Dimpotriva, pe unii alternanta ii ajuta, si foarte probabil isi vor petrece ziua intr-o cafenea, unde apreciaza muzica de fundal sau lumina.
  • Ofera bonusuri avantajoase, care sa motiveze angajatii si sa ii faca sa simta ca lucreaza intr-un mediu care le apreciaza munca si intelege nevoile financiare.
  • Recunoaste intotdeauna meritele si nu lua oamenii „de buni”. Chiar daca este doar un loc de munca, iar angajatii sunt remunerati pentru munca depusa, totul este extrem de personal atunci cand oamenii petrec atat de multe ore pe zi impreuna. O recunoastere efectiva este foarte importanta, mentine motivatia si, implicit, productivitatea.
  • Alterneaza perioadele de munca intensa cu evenimentele care unesc echipa in hobby-uri sau activitati pe placul tuturor. Evenimentele in echipa (nu neaparat clasicele teambuilidinguri) pot face minuni in chimia unei echipe.

i.php?p=continut_1200xoricat_2.jpg

Cum iti poti creste productivitatea ca angajat?

  • Intelege ca tu esti stapan pe timpul tau. Cel mai greu este sa nu trisezi fata de tine insuti, nu fata de managerul sau colegii tai. Considera ca ai autonomia si inteligenta necesara incat sa te autodisciplinezi si sa iti respecti deadlineurile impuse.
  • Fii autodidact si proactiv. Invata atunci cand nu stii, intreaba si propune noi solutii atunci cand intalnesti probleme. Nu fi o victima a sistemului, ci un om care poate face din istoria lui, schimbandu-l intr-unul mai bun.
  • Ia pauze sanatoase. Poti folosi metoda Pomodoro, in care sa iei pauza o data pe ora, sau orice alta metoda prin care simti ca ajungi sa fii la sfarsitul zilei cu sarcinile indeplinite. Plimba-te, bea suficienta apa, mananca suficient si priveste si in departare in pauza, pentru a-ti odihni ochii de la privitul aproape.
  • Iti amintesti puzzle-urile pe care le faceai atunci cand erai mic? Majoritatea dintre noi ne-am pierdut capacitatea de a ne concentra atat de mult timp pe o singura problema, dar adevarul este ca multitaskingul e, de cele mai multe ori, o iluzie a productivitatii. La sfarsit suntem epuizati si fara rezultate calitative.
  • Nu lucra in regim reactiv. Cele mai multe satisfactii vin din faptul ca tu ai autonomia sarcinilor pe care le indeplinesti. Organizeaza-te, fara sa astepti sa fii intrebat de termenele limita de alti colegi sau superiori.
  • Notificarile din retelele sociale sau cele din mailurile de serviciu pot fi foarte derutante si pot intrerupe majoritatea fluxurilor de lucru. Tu decizi cat de productiv este pentru tine sa le verifici instant, insa ia asta in considerare atunci cand vrei sa fii cat mai concentrat.
  • Incearca sa iti creezi, atat cat poti, un spatiu placut, in care sa te simti inspirat, in care sa fii putin intrerupt si in care sa simti ca atingi o stare de flow - este explicat aici si in cartea aceasta ce presupune aceasta stare.

Factori care afecteaza productivitatea

Nu uita de alte detalii care pot influenta oricand productivitatea intr-un business. Tehnologia poate fi oricand un factor locomotiva pentru sarcinile de indeplinit, sau un mod de a trage in jos rapiditatea cu care cineva poate lucra. Bugetele prea mici pot face uneori imposibil ca ceilalalti sa fie productivi, la fel si resursele care ar fi fost necesare pentru realizarea unui proiect.

Asigura-te ca beneficiezi de echipe organizate, care inteleg ce obiective au. Motivatia si dorinta de lucru sunt strang legate de insemnatatea pe care oamenii o atribuie sarcinilor.

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
recrutare-up-romania

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare - Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult [...]

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste - Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult [...]

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica - Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult [...]

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta - Majoritatea companiilor se intalnesc cu nevoia de a diminua costurile, insa cum pot face asta fara sa frustreze angajatii sau sa ia masuri drastice, vizibile pentru public?

Citeste mai mult [...]

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala - Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat - Intr-o lume ideala, angajatii ar fi fericiti, proactivi si productivi. Cu totii ne dorim o productivitate maximizata in businessul din care facem parte, dar ce este de fapt productivitatea?

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter


Citeste Politica de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Campurile marcate cu (*) sunt obligatorii

Urmareste-ne pe