Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

  1. Informatii generale despre emotii inaintea unui meeting/prezentari importante
  2. Metode pentru a scapa de tracul vorbitului in public
  3. Sfaturi generale de care sa tii cont

Informatii generale despre emotii inaintea unui meeting/prezentari importante

Teama de a vorbi in public este, pentru multi, mai mare decat multe alte temeri care par fondate sau care ar ajuta pe cineva sa supravietuiasca unei situatii extreme. Cu toate acestea, multi asociaza aceste momente importante cu groaza, teroarea, anxietatea, panica, sau timiditatea. Dar odata cu experienta si cu prezentarile reusite, ajungem sa ne simtim mai puternici si mai confortabili cu aceste intalniri. Ce putem face pentru a ne gestiona mai bine emotiile dinaintea unui meeting important?

Metode de a scapa de tracul vorbitului in public

Cum te pregatesti inainte de a vorbi in public

Cea mai importanta regula pentru a scapa de emotii atunci cand vorbesti in public este sa nu te concentrezi pe tine insuti. Spotlight effect este un concept care spune ca fiecare dintre noi credem ca suntem sub lumina reflectoarelor si ne temem ca ceilalti ne observa o pata pe bluza, observa ca nu suntem suficient de pregatiti, suficient de buni. Paradoxul este ca daca ne gandim cu totii la asta, atunci de fapt ceilalti oameni nu se gandesc la noi, pentru ca sunt preocupati tot de ei insisi.

Tehnici de gestionare a emotiilor

Corolar, in meetinguri avem tendinta sa ne vedem din afara si sa ne imaginam modul in care stam in fata celorlalti, sa ne vedem din afara, sa ni se para ca vocea noastra se aude diferit sau sa credem ca aratam ciudat si sa ne pierdem ideea.

Atunci cand vorbim in public, vrem sa ii facem pe ceilalti sa inteleaga ce vrem sa le spunem. Scopul este mesajul, iar noi suntem doar niste livratori. Trucurile pentru a scapa de emotii iti arata ca practic, noi avem un lucru de facut, si nu avem timp sa ne gandim si la hainele sau vocea noastra. Avantajul este ca atunci cand ne concentram pe informatia pe care trebuie sa o transmitem, uitam de detaliile care ne obsedau si stresau. Suntem atenti doar sa structuram cat mai bine informatia.

Scrie cateva idei sau chiar un discurs

Daca nu vrei sa te bazezi pe spontaneitate (deci nu ai avea de ce sa fi ajuns la acest articol), atunci cel mai bine ar fi sa-ti notezi dinainte punctele pe care vrei sa le atingi. Chiar si comediantii isi scriu discursul inainte, nu se bazeaza pe improvizatie.

Daca scrisul nu este o activitate confortabila pentru tine, atunci incearca sa scrii doar un paragraf principal, care sa rezume ideea centrala a discursului tau. Apoi poti scrie cate un alt paragraf pentru fiecare sub-idee din cel principal.

Odihneste-te si ai grija de nutritia ta

Daca nu te simti suficient de bine fizic, nu ai cum sa iti stapanesti emotiile. Fiecare isi cunoaste cel mai bine corpul, insa odihna este utila tuturor. Daca stii ca emotiile tale sunt mai usor de gestionat daca esti bine hranit, atunci mananca inainte, ca sa nu mai ai inca o grija in plus. Daca practici fasting si stii ca te concentrezi mai bine si ai mintea mai limpede in acea perioada, atunci planifica lucrurile astfel. Important este sa iei in considerare si aspectul fizic, pentru rezultate optime.

Exerseaza-ti discursul si cere pareri despre acesta

Uneori, stresul ne opreste din a ne pregati suficient, deoarece este in sine o stare atat de neplacuta, incat nu ne putem concentra. In mod ironic, daca am fi mai linistiti, am putea sa ne pregatim suficient incat sa ne simtim mai confortabil in timpul prezentarii. Merita sa simulam sau repetam acasa genul de discurs pe care vrem sa-l facem, iar daca avem incredere in tipul de feedback primit de la ceilalti, cu atat mai mult merita si parerea lor pentru a ne perfectiona prezentarea.

Cum te pregatesti pentru interactiunea cu ceilalti

Frica de a vorbi in public este una naturala, deoarece controlul emotiilor este mai dificil atunci cand alti oameni sunt de fata. Interactiunea cu speakerul este probabil cel mai important lucru pe care ei il vor retine din acea intalnire. Oamenii retin mai usor cum s-au simtit si senzatia cu care au ramas, si mai putin fapte sau lucruri concrete. De aceea, relatia cu ei poate fi asul tau din maneca, daca zambesti, ai o atitudine pozitiva, daca le spui o poveste sau o gluma buna, daca le pui intrebari sau dai exemple cu care ei pot intelege mai usor ce exprimi.

Cum scapi de frica de a vorbi in public

Audienta nu iti stie discursul, asa ca nu te panica daca ai uitat ceva

Nu este un examen sau o poezie, asa ca important este sa te concentrezi pe mesajul general si pe subpunctele esentiale. Chiar si daca iti dai seama ca ai uitat o informatie, poti oricand sa revii la ea. Va arata naturalete si va fi un gest firesc. Probabil nimeni din audienta ta nu se simte 100% confortabil sa vorbeasca in public, asa ca ceilalti vor empatiza cu tine.

Fii pozitiv si evita controversele

Momentele in care simtim ca orice ne enerveaza si totul este pe dos au foarte mult sens pe moment, dar ulterior ne dam seama ca aduna multa energie negativa, ca nu ne dorim neaparat sa o raspandim si ca lucrurile par chiar ridicole dupa ce ne-am linistit. In prezentari nu isi au locul neaparat frustrarile si energiile negative, ci buna dispozitie, glumele, relaxarea, atitudinea prietenoasa.

Pune intrebari

Scopul unei intalniri sau prezentari nu este ca tu sa reciti un discurs, ci sa captivezi audienta. Una dintre tehnicile de gestionare a emotiilor este sa creezi tu conversatii, punand intrebari catre audienta ta. Ele creeaza un dialog si o discutie sincera, reala, care se poate dovedi mult mai utila decat recitarea unor slideshows. Fiecare lucru despre care vorbesti poate fi consultat cu ceilalti, pentru a compara cu experienta lor, ca intr-un training interactiv. Chiar si daca audienta nu este de acord cu tine, nu te panica. Este okay ca alti oameni sa aiba alte puncte de vedere, iar tu ai ocazia sa arati ca esti deschis si curios catre opinia celorlalti.

Da exemple

Exemplele sunt un mod confortabil de a iesi din sfera inconfortabila de discurs si de a intra intr-una cu care rezonezi mai usor, din aria de confort. Ajuta audienta sa fixeze conceptele pe care le expui, iar tu ai parte de o pauza in care te poti simti in largul tau.

Sfaturi generale de care sa tii cont

Exerseaza tehnici de respiratie

Teoretic, din punct de vedere medical, anxietatea si teama sunt niste stimuli veniti din instinctul nostru de supravietuire, in care ne creste pulsul si ni se intetesc respiratiile. Cu toate astea, in mintea noastra se petrec mult mai multe procese greu de descris si de gestionat. Deoarece gandurile sunt uneori greu de controlat, putem alege sa ne controlam macar respiratia.

Fie ca practicam meditatia sau sporturile cardio, un puls in ritm normal si o respiratie profunda ne pot ajuta sa ne linistim mult. Indiferent de hobby-urile practicate in timpul liber, poti incerca chiar in timp ce citesti aceste cuvinte sa respiri adanc si apoi sa expiri lent. Vei observa, dupa cateva respiratii, cum esti mai linistit ca inainte.

Acest exercitiu poate fi completat si cu privitul in sus (chiar daca nu spre cer, ci spre tavan), deoarece s-a dovedit ca privitul in sus, spre deosebire cel cu capul plecat, ca si cum am fi posomorati, ne mareste doza de buna dispozitie si ne diminueaza emotiile negative.

Controlul emotiilor

Obisnuieste-te cu locul prezentarii

Pare ultimul lucru pe lista ta de prioritati, dar nici nu vrei ca primul lucru pe care il vei gandi atunci cand doresti sa iti incepi prezentarea sa fie despre spatiul in care te afli. Pentru a nu fi luat pe nepregatite fata de ce ti-ai imaginat tu, incearca (daca ai acces la el), sa te familiarizezi cu spatiul. Iti poti planifica unde vei sta, cat spatiu vei ocupa si poti vizualiza audienta.

Noteaza-ti cuvinte cheie pentru a nu uita ce ai de spus

… si nu fraze intregi. Putin asemanator cu modul in care iti structurai informatia la scoala. Nu ai cand sa iti arunci privirea pe hartie/ monitor si sa recitesti un paragraf intreg despre ce voiai sa spui, dar poti sa vezi cel mai important si reprezentativ cuvant si sa fie un stimul care iti aduce aminte imediat si te face sa te simti stapan pe tine. Poate fi un cuvant care nici macar nu se regaseste in discurs, dar este un instrument prin care tu revii la subiect, pe baza asocierii lui cu conceptul pe care vrei sa-l redai.

Succes! :)

Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 12-03-2020
Data actualizarii: 24-06-2022

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Despre curajul de a te cunoaste pe tine insati/insuti si de a-ti pune intrebarile care conteaza

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

In viata, orice se construieste caramida cu caramida

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Vanzarile sunt ca sportul. Daca te opresti, pierzi tot ce ai realizat inainte

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei - Pentru angajatori, acordarea de carduri sau tichete Up Dejun este in egala masura avantajoasa, intrucat acestea ofera 100% deductibilitate la calculul impozitului pe profit si scutire de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%.

Citeste mai mult [...]

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19 - Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toti, mai ales din punct de vedere economic si profesional, tocmai de aceea companiile isi pot ajuta angajatii in aceasta tranzitie.

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ - Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.

Citeste mai mult [...]

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe