6 Lucruri pe care antreprenorii fara background tehnic ar trebui sa le stie


Daca esti un antreprenor fara background tehnic, adica fara experienta in design, programare si dezvoltare de solutii IT, s-ar putea sa-ti fie dificil sa construiesti un produs sau un serviciu de la o idee. Insa, cu siguranta, nu imposibil.


Iata ce spune Alex Turnbull, CEO si fondator al societatii Groove, despre ce trebuie sa stie un antreprenor fara un background tehnic:


Am avut 3 tentative de Saas (Software ca Serviciu, adica orice serviciu de cloud unde consumatorii au posibilitatea de a accesa aplicatii software pe internet) si totusi nu am scris nici macar un rand de cod pentru vreuna dintre ele. As vrea sa impartasesc cu tine ceea ce mi-as fi dorit sa stiu inainte sa ma apuc.


„Imi pare rau, aceasta discutie nu poate avansa pana cand nu va exista un software developer in echipa fondatoare…”


Daca esti antreprenor fara background tehnic, incercarea de a castiga bani va fi un razboi foarte greu de dus. Spun asta din perspectiva unuia care a auzit de prea multe ori cuvintele „nu poti face asta de unul singur” si aproape m-au doborat.


Multumesc ca ai incredere in mine.


Desi aveam un produs, nu eram un software developer si desi, m-am straduit foarte mult, nu aveam un partener cu background tehnic. In lumea tehnica, antreprenorii fara o astfel de experienta sunt considerati inadecvati. Am vazut ce spun foarte multi potentiali parteneri si consultanti: „Nu poti fi antreprenor in domeniul software daca nu esti software developer.” Total aberant!


Chiar daca mai avem multe de facut, sunt foarte mandru de ce am reusit sa facem la Groove pana astazi. Si am realizat toate acestea cu un prototip luat din afara, cu o echipa nebuna, impotriva multor greutati.


Si eu, ca antreprenor non-tehnic, i-am ajutat.


Sunt la inceputul muncii ca antreprenor fara background tehnic pentru a treia oara, dar am invatat foarte multe lucruri pana astazi. Acestea m-au ajutat sa lucrez mai eficient cu colegii din echipa tehnica, sa aduc plus valoare produsului si sa devin un antreprenor mai bun.


Sper sa gasesti si tu niste lectii in ceea ce am sa-ti spun.


Nota: Multe din caracteristicile despre care voi vorbi sunt valabile si pentru fondatorii tehnici, iar multi dintre cei pe care i-am cunoscut sunt chiar foarte buni in aceste aspecte. Din experienta pot sa-ti spun doar atat: ce iti voi spune acum vizeaza o serie de abilitati absolut necesare pentru un antreprenor care nu intelege cum functioneaza un cod in programare. Daca totusi nu ai niciuna dintre aceste abilitati, ar trebui sa-ti reanalizezi visul de a deveni antreprenor.



1. Cerceteaza si verifica


Inainte de prima incercare de antreprenoriat, am lucrat ca asistent in consultanta financiara pentru fratele meu mai mare. Mai tarziu am realizat ca nu puteam sa automatizez relatia cu clientii. Identificarea potentialilor clienti, monitorizarea acestora… totul se facea manual.


Apoi m-am gandit ca, daca eu ma confrunt cu o asemenea problema, este posibil sa nu fiu singurul. Am pregatit imediat un fisier PowerPoint si le-am spus oamenilor ce idee aveam cu privire la managementul relatiilor cu clientii pentru consultantii financiari. Si apoi am pus mana pe telefon.


Am cautat alti consultanti financiari. I-am intrebat daca au 5 minute libere. Pe cei dispusi sa ma asculte i-am rugat sa povesteasca despre propriile experiente si problemele cu care se confrunta. Asa am aflat ca sute de consultanti financiari au aceleasi probleme. Am decis apoi sa ma intalnesc cu partenerul meu cu background tehnic si sa incep sa lucrez la acest produs.


Daca ti se pare dificil sa construiesti un prototip cu echipa, cel mai simplu mod de a verifica ideea de business este vorbind cu potentialii clienti. Vei fi surprins sa vezi cat de multi oameni vor sa-si impartaseasca gandurile.


2. Lucreaza visual


Am avut mare noroc la vremea aceea – unul dintre prietenii mei tocmai plecase de la Yahoo! si s-a alaturat echipei mele. Inainte de a incepe lucrul propriu-zis, am stat impreuna si am incercat sa-i povestesc cum arata caracteristicile produsului in mintea mea. Dupa 5 minute de conversatie dezordonata, m-a oprit si mi-a spus:


“Hai sa punem caracteristicile la care te gandesti pe o foaie, ca sa stim cum o sa arate.”


Si asa am facut.


Am inceput sa fac desene si le-am transformat in schite. Apoi am invatat cum se foloseste Photoshop si cum se creeaza un mockup (model) pentru o aplicatie. Vizualizarea solutiei a completat perfect golurile din capul partenerului meu de business. Astfel, am avut timp sa facem imbunatatiri de foarte devreme.


Apoi am renuntat la Photoshop in favoarea programului Balsamiq, care creeaza mockup-uri mai bine. Cu ajutorul acestui program puteam identifica usor ceea ce trebuia corectat sau puteam schita pagini intregi, pentru ca toti colegii sa poata intelege viziunea mea. In plus, daca aparea vreo problema cu experienta unui utilizator, puteam inregistra comportamentul problematic utilizand Jing (program de salvare a ecranului) si il puteam trimite cu usurinta echipei mele. Toate acestea ne-au fost de mare ajutor.


Intotdeauna este mai eficient sa arati decat sa explici. Descopera si invata sa folosesti programe care te ajuta sa le arati celorlalti ce ai in cap sau pe ecran. Aceasta metoda iti va salva timp si va face comunicarea cu echipa mult mai usoara.


3. Transmite un feedback cat mai clar posibil


Atunci cand esti nevoit sa explici echipei o caracteristica sau o functie, fii cat mai explicit si descriptiv.


La inceputul celei de-a doua incercari de antreprenoriat, lucram la un homepage si lucrurile mergeau cam incet. Am trimis liderului echipei de software un mail de genul acesta: „Dimensiunea formularului din homepage trebuie sa fie mai mare si trebuie sa avem mai putine link-uri de redirectionare.” Daca ai facut vreodata parte dintr-o echipa de product development, stii cum e. Am primit raspunsul „Nicio problema, rezolv acum.” si in aproximativ 1 ora am primit noua versiune. De data asta, formularul era foarte mare si cateva link-uri importante disparusera. Evident, era vorba de o neintelegere.


In cele din urma m-am enervat si l-am intrebat pe liderul de echipa: “De ce ai scos link-ul catre homepage?” Raspunsul a fost: “Hmm, tu ai spus ca vrei mai putine link-uri de redirectionare.”


De fapt, avea dreptate.


In acea seara am avut o sedinta lunga care s-a dovedit foarte utila pentru mine. Am inteles importanta furnizarii unui feedback complet si clar. Daca in loc de „Dimensiunea formularului din homepage trebuie sa fie mai mare si trebuie sa avem mai putine link-uri de redirectionare.” as fi spus „Sa renuntam la link-urile Despre noi, Contact si Caracteristici si sa marim cu 20% butonul Trimite”, munca ar fi fost mai usoara si mai rapida.


Nu uita, feedback-urile vagi nu fac decat sa va incetineasca, creeaza confuzii si deterioreaza produsul. Transmite feedback-uri clare si complete.


4. Efectueaza pre-vanzari


La prima incercare antreprenoriala, in timp ce partenerul meu se ocupa de programare, eu eram din nou pe telefoane. Am sunat peste 1.000 de consultanti financiari si i-am intrebat din nou cu ce probleme se confrunta. Asa am obtinut foarte multe sugestii care m-au ajutat sa creionez corect produsul.


Cand am observat ca foarte multe firme urasc sa lucreze manual, le-am spus:


“Dezvoltam un program care va automatiza toate procesele. Acesta va putea face X, Y si Z. As vrea foarte mult sa vi-l prezint atunci cand va fi gata si sa va aflu parerea. Ce spuneti?”


Aceasta abordare ne-a ajutat sa castigam o lista de sute de potentiali clienti de calitate si zeci de oameni ce pot deveni clientii nostri inca din prima saptamana.


Poti incepe activitatea de vanzari chiar daca nu ai inca un produs de vanzare. Chiar si atunci cand produsul tau este in curs de dezvoltare, sa incerci deja sa-l vinzi este cel mai bun lucru pe care il poti face.



5. Vanzari


Ca fondator fara background tehnic, mi-am infiintat propria afacere pentru a face vanzari.


Vrei bani? Trebuie sa contactezi in fiecare saptamana sute de investitori care analizeaza planuri de afaceri.


Vrei sa iti vinzi produsul? Trebuie sa iei legatura cu clientii tai si sa le cunosti in detaliu toate problemele, sperantele si temerile.


Vrei sa angajezi un om foarte bun? Trebuie sa vorbesti cu foarte multi oameni talentati, cu background si obiective diferite, si sa il alegi pe cel mai potrivit pentru firma ta.


Aceasta lista poate continua.


Vanzarile sunt o abilitate ce poate fi invatata. Dar este mai important sa o exersezi. Pe masura ce trece timpul in care te ocupi de vanzari, vei vedea ca fiecare zi devine mai usoara.


Experienta proprie si cunoscutii care se pricep mult mai bine la vanzari m-au invatat ca in fiecare zi vor aparea noi provocari si frustrari, dar in timp vei invata cum sa le faci fata.


Ce are de facut un fondator fara background tehnic este sa isi creasca afacerea prin management, castigand clienti, recrutand oameni buni, dar si multe altele. In plus, comunicarea cu oamenii trebuie sa fie foarte buna.


6. Trebuie sa faci orice


M-am obisnuit sa fac lucruri diferite acolo unde este nevoie. Trebuie pregatit un tabel cu datele de contact pentru a creste interactiunea pe blog?


Asta e treaba mea.


Trebuie sa cautam un produs prin care putem transmite screenshot-uri si sa incercam o versiune?


Ma ocup.


Un software developer are nevoie de mine pentru sincronizarea actualizarilor?


Imediat!


Treaba mea este sa usurez munca fiecarei persoane din echipa mea, atat cat pot. In final, ego-ul nu are ce cauta in acest punct. Treaba ta este sa optimizezi atat timpul tau, cat si al programatorilor. Altfel, poti risca dezvoltarea afacerii tale.


Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 08-06-2022
Data actualizarii: 28-10-2022

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Despre curajul de a te cunoaste pe tine insati/insuti si de a-ti pune intrebarile care conteaza

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

In viata, orice se construieste caramida cu caramida

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Vanzarile sunt ca sportul. Daca te opresti, pierzi tot ce ai realizat inainte

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei - Pentru angajatori, acordarea de carduri sau tichete Up Dejun este in egala masura avantajoasa, intrucat acestea ofera 100% deductibilitate la calculul impozitului pe profit si scutire de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%.

Citeste mai mult [...]

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19 - Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toti, mai ales din punct de vedere economic si profesional, tocmai de aceea companiile isi pot ajuta angajatii in aceasta tranzitie.

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ - Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.

Citeste mai mult [...]

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe