

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
- Informatii generale despre evaluarea performantei angajatilor
- Cum este reglementat legal evaluarea performantei
- Rolul evaluarii performantei
- Cand si cum trebuie realizata evaluarea performantei angajatilor
- Pasii de urmat in procesul de evaluare a performantei
- Criterii luate in considerare in procesul de evaluare a performantei
- Metode
- Avantajele procesului de evaluare a performantei
Informatii generale despre evaluarea performantei angajatilor
Liderii, managerii si reprezentantii departamentelor de resurse umane isi doresc un instrument perfect care sa le redea obiectiv si masurabil gradul de performanta al fiecaruia dintre angajati. Intr-o astfel de lume ideala, rezultatele ar fi incontestabile, iar deciziile luate ar fi bazate doar pe date exacte si relevante.
Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.
Ca in orice cercetare, intepretarea datelor este cea mai complicata si importanta parte, iar atunci cand vorbim de reusita organizatiilor si implinirea profesionala a angajatilor, responsabilii resurselor umane iau acest lucru foarte serios.
Cum este reglementata legal evaluarea performantei
In principiu, evaluarea anuala sau periodica a angajatilor este un drept al angajatorului, prin care acesta poate lua masuri si decizii in ceea ce priveste echipa sa. Legea cere ca toate criteriile de evaluare ale personalului sa apara si in contractul de munca si in regulamentul intern, pentru transparenta si siguranta.
Rolul evaluarii performantei angajatilor
In primul rand, scopul este unul pozitiv, chiar daca unii angajati pot astepta acest proces cu o teama scolareasca, iar managerii se pot simti coplesiti de acest proces.
.png)
Avantajele si scopurile acestei bune practici sunt:
- Sa duca angajatii spre rezultate mai bune, imbunatatindu-le performanta
- Sa aiba o baza de plecare pentru a stabili criteriile de marire a salariului
- Sa stabileasca o relatie clara, bazata pe feedback constructiv, transparenta si claritate, intre manager si angajatul sau
- Sa aiba o imagine clara a parcursului profesional al fiecarui angajat
- Sa aduca la cunostinta aspiratiile profesionale ale celor doua parti
- Sa ia decizii cu privire la promovarea sau reorientarea angajatilor
- Sa revizuiasca claritatea rolurilor si responsabilitatilor fiecarui angajat, in cadrul organizatiei
- Sa imbunatateasca procedurile, rutina si strategia organizatiei.
Cand si cum trebuie realizata evaluarea performantei angajatilor
Cele mai intalnite frecvente cu care se realizeaza evaluarea personalului sunt:
- Anual
- Semianual
- Trimestrial
Alegerea frecventei depinde de:
- Instrumentele folosite de departamentul de resurse umane
- Dinamicitatea si gradul de provocari si noutati pe care le constituie fiecare industrie sau job in parte
- Concludenta evaluarilor precedente
- Receptivitatea angajatilor la proces
Pasii de urmat in procesul de evaluare al performantei
Unul dintre cele mai importante criterii in procesul de evaluare este stabilirea criteriilor de performanta dupa care se vor masura toti indicatorii. Acest lucru se stabileste in functie de lista de responsabilitati, pentru fiecare post in parte.
Persoana care gestioneaza evaluarea (lucru transparent, cunoscut de catre angajati) alege metoda de evaluare, iar apoi sustine interviul de evaluare.
- stabilirea criteriilor de performanta in functie de fisa postului pentru fiecare job in parte;
- desemnarea persoanei care trebuie sa efectueze evaluarea;
- alegerea metodei de evaluare;
- sustinerea interviului de evaluare.
Criterii luate in considerare in procesul de evaluare a performantei
- Care au fost obiectivele setate de ambele parti si asteptarile fata de angajatul respectiv
- Cum au fost indeplinite aceste obiective, cantitativ si calitativ
- Care este gradul de know-how acumulat de angajat si care a fost evolutia acestuia
- Respectarea termenelor limita din cadrul proiectelor si sarcinilor
- Cat de bine au fost duse la bun sfarsit proiectele si ce rezultate au avut acestea
- Integrarea angajatului in cultura organizationala si cu resursele companiei
- Relatia acestuia cu echipa, in ceea ce priveste lucrul in echipa, dar si in relatia cu clientii si comunicarea cu toti cei care interactioneaza
- Independenta acelui angajat in cadrul organigramei (cat de multa nevoie are de ajutor)
- Independenta angajatului in ceea ce priveste responsabilitatile (cat de asumate sunt acestea)
- Proactivitatea si cursurile urmate pentru dezvoltare
- Reactia la urgente, lucruri spontane si abilitatea de luare a deciziilor
- Reactia in cadrul supraincarcarii si capacitatea de delegare.
.png)
Metode
Grila de evaluare
Grila de evaluare lucreaza pe cunoscutul formular in care sunt completate raspunsuri numerice sau calitative pentru diverse competente si indicatori. Precum note de la 1 la 4, sau de la foarte rau la foarte bun, pentru performanta in finalizarea proiectelor, termenelor limita etc. La sfarsit, notele pot fi ponderate, insa si un simplu grafic atrage atentia asupra punctelor extreme la care merita lucrat sau pentru care cineva trebuie apreciat.
Metode comparative de ierarhizare
Sistemele de comparare pot lua in calcul compararea pe perechi sau grupuri. Desi compararea persoanelor poate aduce multe perspective, poate fi de asemenea nedreapta si sa aduca in calcul persoane pe pozitii diferite.
Metoda scalelor de apreciere comportamentala (BARS)
Descrierile comportamentale contin scalele cu ancore temperamentale, in care practic se noteaza daca un angajat a scorat „asteptat” in performantele sale. Scalele de evaluare standard mixte noteaza daca cineva este superior, inferior sau identic cu asteptarile specifice profesiei respective. In scalele de observare a comportamentului se estimeaza de fapt frecventa cu care angajatul atinge punctele standard din profesia sa.
Metoda managementului prin obiective (MBO)
MBO mizeaza pe satisfactia profesionala a angajatilor si la implinirea acestora. Prin aceasta metoda se pot evalua competente si performante specifice, impreuna cu reusitele fiecarei persoana. Astfel va fi coroborata eventuala nevoie de training, in functie de rezultatele perioadei de analiza. In aceste analize se iau in calcul valorile si obiectivele organizatiei si individuale, sarcinile si procedurile de lucru, iar toti membrii echipei, indiferent de status, comunica intre ei.
Metoda evaluarii personalului pe baza performantelor
Evaluarea aceasta ia in calcul evaluarea rezultatelor obtinute, ajungand la concluzii despre punctele slabe, potentialul unui angajat, cat si partile in care exceleaza si trebuie incurajat.
Avantajele procesului de evaluare a performantei
Pentru angajat
Cum spuneam mai sus, acest proces ar trebui sa fie unul motivator, care inlesneste comunicarea cu managerii si care face loc oportunitatilor. De aceea, ideal ar fi ca angajatii sa se bucure de acest moment al anului sau trimestrului si sa fie stimulati spre dezvoltare profesionala.
.png)
Alte perspective care se deschid pentru angajati sunt:
- Cele de promovare
- In relatia cu angajatorul
- Cresterea satisfactiei profesionale
- Feedbackul constructiv, aplicabil
- Consilierea de cariera si identificarea abilitatilor laterale ale fiecarui angajat (potential nativ sau dobandit in alte locuri de munca, care poate fi aplicat si la jobul actual)
- Momentul care recunoaste meritele angajatului
- Aduce oportunitatea unei creste la nivel de organizatie
Pentru organizatie
Orice organizatie isi doreste sa inteleaga mai bine personalul sau, sa gestioneze corect echipa si sa integreze corect angajatii in cadrul strategiei de business. De aceea, procesul de evaluare este unul excelent pentru a asigura o intelegere mai clara a obiectivelor strategice ale companiei si modul in care poate fiecare angajat sa participe la realizarea lor.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 30-01-2020
Data actualizarii: 10-07-2025
Iti recomandam si:

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai mult
Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai mult
Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai mult
Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai mult
Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai mult
Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai mult
Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai mult
Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai mult
Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai mult
Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai mult
Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai mult
Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai mult
Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai mult
Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai mult
Idei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai mult
Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai mult
De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai mult
Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai mult
Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai mult
Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai mult
Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai mult
Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai mult
Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai mult
Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai mult
Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai mult
Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai mult
9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai mult
De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai mult
Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai mult
Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai mult
Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai mult
Micromanagement vs macromanagement
Citeste mai mult
Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai mult
Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai mult
Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult
8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai mult
Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai mult
Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai mult
Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai mult
De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai mult
5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai mult
Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai mult
Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai mult
UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai mult
Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai mult
Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai mult
Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai mult
Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai mult
Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai mult
Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai mult
Ce cadouri mai oferim de 8 martie in companie
Citeste mai mult
Up Romania a primit certificatul Great Place to Work®, acordat celor mai apreciate organizatii de catre angajati
Citeste mai mult
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare
Citeste mai mult
Up Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai mult
De ce este momentul sa redefinim munca?
Citeste mai mult
Employer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multUp MultiBeneficii este noua platforma de beneficii flexibile pentru angajati
Citeste mai mult
Burnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai mult
Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai mult
Beneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai mult
Importanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai mult
Eficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai mult
Cum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai mult
Cum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai mult
Cum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai mult
Ce inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai mult
Beneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai mult
Impactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai mult
Importanta agriculturii ecologice
Citeste mai mult
Avantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai mult
Cum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai mult
Sanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai mult
Beneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai mult
Up Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai mult
Siguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai mult
Platile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai mult
Descopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai mult
Cresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai mult
Studiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai mult
Up Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai mult
Up Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai mult
Peste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai mult
Locurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai mult
Deconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai mult
Olimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai mult
Beneficiile acordarii tichetelor culturale pentru companii mici si mijlocii
Citeste mai mult
Beneficiile cardurilor de vacanta pentru companii si angajati
Citeste mai mult
Beneficiile fiscale ale tichetelor de masa pentru angajatori
Citeste mai mult
Cele mai populare beneficii acordate de angajatori in 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti maximizezi beneficiile din tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum sa iti motivezi angajatii prin beneficii flexibile
Citeste mai mult
Cum sa iti organizezi eficient zilele lucratoare pentru un echilibru optim
Citeste mai mult
Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza
Citeste mai mult
Cum sa folosesti cardul de vacanta pentru experiente culinare memorabile
Citeste mai mult
Zile libere pentru angajati, in cazul unor evenimente personale deosebite
Citeste mai mult
Zile lucratoare in 2025 Calendar complet si informatii utile
Citeste mai mult
Cum sa economisesti folosind tichetele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa folosesti eficient tichetele de masa în 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti optimizezi timpul liber cu ajutorul programelor de beneficii
Citeste mai mult
Ghid complet pentru utilizarea cardurilor sociale
Citeste mai mult
Cum sa transformi tichetele culturale in experiente de neuitat
Citeste mai mult
Cum influenteaza tichetele culturale viata angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa planifici o vacanta perfecta utilizand tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum se acorda voucherele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa implementezi tichetele de masa intr-o organizatie mare
Citeste mai mult
Avantajele folosirii cardurilor de masa in restaurantele partenere
Citeste mai mult
Cum sa alegi cel mai bun program de beneficii pentru angajati
Citeste mai mult
Cum sa iti imbunatatesti viata profesionala cu ajutorul beneficiilor
Citeste mai mult
Strategii de motivare a angajatilor prin beneficii inovatoare
Citeste mai multIdei de vacante in Romania - recomandate de HaiHui in Doi
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare -
Citeste mai mult [...]De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere - Afla de ce este important sa stii sa negociezi si cum iti poti dezvolta aceasta capacitate
Citeste mai mult [...]Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza - Tichetele sociale pentru sprijin educational – o resursa pentru viitor. Afla care sunt conditiile de acordare si cum functioneaza
Citeste mai mult [...]Zile libere pentru angajati, in cazul unor evenimente personale deosebite - Angajatii au dreptul, prin lege, la mai multe zile libere pentru diverse evenimente personale deosebite. Vezi cate zile se cuvin pentru casatorie, nasterea unui copil sau decesul cuiva apropiat.
Citeste mai mult [...]Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie? - Imaginea pe piata a unui brand poate fi controlata prin departamentul relatiilor cu clientii. Succesul brandului se afla in stransa legatura cu emotiile oferite de contactul direct cu reprezentantii sai.
Citeste mai mult [...]Urmareste-ne pe

