Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Termenul de neuromarketing poate sa para prea nou pentru a-l intelege si a-l aplica in businessul tau, dar de fapt conceptul nu este nici atat de nou, nici atat de greu de inteles. Este aplicabil si mai jos vom da exemple de campanii bazate pe neuromarketing pe care sigur le cunosti deja.

i.php?p=body1.jpg

Ce este neuromarketingul?

Neuromarketingul aplica neurostiinta in tehnicile de marketing folosite, ca si cum creierul este vazut la un RMN atunci cand se iau deciziile. De fapt, chiar asa s-au studiat foarte multe aspecte, urmarind exact reactiile chimice pe care creierul nostru le poate avea ca reactie la diversi stimuli.

In mod normal, noi nu ne folosim decat o mica parte din mintea constienta. Atunci cand scriem la calculator, ne concentram pe ceea ce facem si poate mai avem in minte alte evenimente intamplate recent sau ce vom mai face in ziua respectiva, insa nu ne gandim la modul in care degetele noastre se misca pe exact tastele dorite, la cum clipim, respiram, la cum ne simtim in raport cu temperatura sau mirosurile din camera etc.

Aici intervine neuromarketingul, care studiaza cat de mult ne place de fapt un produs sau un serviciu. Studiaza reactiile noastre folosindu-se de emotii, atentie si memorie. Teoretic, orice marketing bine facut este neuromarketing.

Unde intalnesti neuromarketingul in ziua de azi

Astazi putem intelege mult mai bine creierul uman, putand sa „descrifram” gandurile consumatorului cu ajutorul neuromarketingului. Declaratiile consumatorilor nu erau suficiente deoarece, asa cum poate nu pot recunoaste exact emotii nici in psihoterapie, consumatorii nu sunt constienti de toti factorii din viata lor care contribuie la deciziile emotionale de consum si achizitie.

De aceea, neuromarketing poate completa strategiile de business si marketing pe care le construiesti in compania ta.

i.php?p=body2.jpg

Unde ai intalnit deja neuromarketingul?

  • In era FOMO (fear of missing out) este deja cunoscut ca un set prea mare de optiuni anxieteaza consumatorul in a nu mai cumpara nimic. De aceea, multe magazine aseaza produsele grupat, astfel incat sa se poata alege din maximum cinci varietati, asigurand astfel achizitia
  • Orice business care se foloseste de culori face neuromarketing, precum Coca Cola, care a ales culoarea rosie, care acapareaza si face brandul memorabil si instant recognoscibil pentru cumparatori
  • Ambalajele chipsurilor sunt realizate din pungi care fasaie atat de mult, deoarece neuromarketingul arata ca simtul auditiv este stimulat si asociaza sunetul crocant chiar cu chipsurile; astfel, de fiecare data cand auzim fasaitul unei pungi de chipsuri, ne vom dori sa ii si gustam
  • Landing page-urile care vand, de obicei, produse „care schimba viata” sunt foarte bine studiate, punand butoanele exact acolo unde se va indrepta ochiul, asezand imaginile in pozitiile care influenteaza cel mai mult ca unghi si cromatica etc
  • Un studiu asupra unor persoane care au degustat diverse vinuri a aratat ca nu calitatea vinurilor era factorul de decizie, ci cat de scump credeau acesti consumatori ca este vinul respectiv; acestia au declarat ca vinul cel mai bun era chiar cel pe care-l credeau cel mai scump, iar asta este o informatie pe care nu ar fi putut sa o obtina cercetatorii doar in urma unui interviu.

Obiectivele neuromarketing

Poate parea ca este o tehnica de neuromarketing, dar, de fapt, aduce numeroase beneficii:

  • Optimizeaza experienta cumparatorilor
  • Stimuleaza clientii prin cele cinci simturi pentru a lua o decizie cat mai potrivita pentru ei
  • Brandul se intensifica in mintile consumatorilor
  • Clientii percep produsul tau cu ajutorul tehnicilor memoriei senzitive
  • Se creeaza o legatura emotionala cu brandul respectiv

Strategiile neuromarketing

Abordand cele cinci simturi, strategiile sunt urmatoarele:

  • Cele vizuale fac practic, eye tracking movement, urmarind cu exactitate in ce ordine observa cineva elementele dintr-o pagina web, un produs la raft sau informatiile scrise. Astazi exista si instrumente precum Hotjar, care instaleaza un cod pe siteul tau si urmareste pe care sectiuni ale paginii utilizatorii se concentreaza cel mai mult
  • Cele auditive sunt precum pungile de chipsuri de mai sus, sau muzica pe care o regasim in diverse localuri si magazine. Aceasta poate sugera consumul, relaxarea, petrecerile etc pentru a asocia achizitiile cu o anumita stare
  • Abordarea chinestezica acopera senzatiile percepute prin gust, miros sau atingere. Desi acestea nu pot fi redate in mod digital, se regasesc foarte mult in odorizantele folosite in localuri si magazine, in mirosul de mancare din localuri sau supermarketuri.

i.php?p=body3.jpg

Tehnici aplicabile de neuromarketing pentru businessul tau

Anumite tehnici au o aplicabilitatea imediata, doveding ca neuromarketing este un subiect abordabil de orice business:

  • Senzatia de FOMO (Fear of missing out) este instant activata atunci cand se comunica orice limita de stoc, limitare a promotiei sau o ultima ocazie de a achizitiona produse dintr-o anumita gama
  • Deoarece creierul se concentreaza de multe ori mai mult pe partile negative decat pe cele pozitive, este mai eficient sa comunici solutia pe care o vei rezolva prin produsul/ serviciul tau, decat satisfactia pe care o va resimti cumparatorul
  • Poti folosi o ancora care sa capteze consumatorul, precum o intrebare retorica. Poate ai observat ca multe spoturi radio incep asa, punand o intrebare care te va face sa reflectezi asupra nevoilor tai si sa iti sugereze sau aduca aminte ca ai nevoie de acel produs
  • Desi ca pare ca suma de 4.99 vinde mai bine decat 5, studiile neuromarketing arata ca numerele rotunde vand mai bine intr-un context emotional, pe cand cele cu zecimale vand mai bine atunci cand este implicat creierul rational; altfel spus, este mai simplu pentru impulsurile de moment sa nu se mai concentreze pe mai multe cifre.

In viitor vom avea produse mult mai customizate pe preferintele si emotiile consumatorilor si ne vom uita in urma, fiind uimiti de cata ineficienti putea exista in metodele clasice de promovare. Iar experienta de cumparare va fi optimizata.


Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
recrutare-up-romania

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Leadership in business. Cum contribuie un lider bun la cresterea afacerii si la retentia angajatilor

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica - Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult [...]

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta - Majoritatea companiilor se intalnesc cu nevoia de a diminua costurile, insa cum pot face asta fara sa frustreze angajatii sau sa ia masuri drastice, vizibile pentru public?

Citeste mai mult [...]

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste - Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult [...]

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare - Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala - Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult [...]

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat - Intr-o lume ideala, angajatii ar fi fericiti, proactivi si productivi. Cu totii ne dorim o productivitate maximizata in businessul din care facem parte, dar ce este de fapt productivitatea?

Citeste mai mult [...]

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor - Cultura organizationala este un concept esential in motivarea angajatilor si in a mentine un business sanatos. Cum reusesti sa-l construiesti si sa-l comunici cat mai bine?

Citeste mai mult [...]

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta - Tu cum iti petreci luna decembrie? Avem noi idei pentru tine: viziteaza cele mai frumoase targuri locale si bucura-te de vin fiert, mere coapte, turte dulci si mici cadouri.

Citeste mai mult [...]

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli - Cum poti sa iti promovezi firma si produsul sau serviciul cat mai bine, pentru a avea o buna imagine in mintea consumatorilor tai si a publicului tinta?

Citeste mai mult [...]

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste - Vrei sa faci mai putine cadouri, dar care chiar sa fie utile si de suflet? Afla in acest articol cum sa alegi cadourile de Craciun pentru cei dragi. Iti oferim si cateva idei care sa te inspire.

Citeste mai mult [...]

Leadership in business. Cum contribuie un lider bun la cresterea afacerii si la retentia angajatilor - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau - O campanie de CSR poate creste simpatia publicului asupra businessului respectiv, si de aceea, responsabilitatea sociala corporativa este considerata un castig de ambele parti.

Citeste mai mult [...]

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie? - Imaginea pe piata a unui brand poate fi controlata prin departamentul relatiilor cu clientii. Succesul brandului se afla in stransa legatura cu emotiile oferite de contactul direct cu reprezentantii sai.

Citeste mai mult [...]

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia - Un angajat bun este, evident, cel care este motivat si productiv, iar alte trasaturi precum cultura generala nu ar trebui sa conteze, atat timp cat persoana respectiva este un om decent si care respecta cultura organizationala.

Citeste mai mult [...]

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica - Neuromarketingul studiaza reactiile noastre folosindu-se de emotii, atentie si memorie. Teoretic, orice marketing bine facut este neuromarketing.

Citeste mai mult [...]

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse - Faptul ca salariul nu mai este singurul lucru care motiveaza un angajat nu mai este un secret. Insa cum putem intelege motivatiile intrinseci care conteaza pentru cei cu care lucram?

Citeste mai mult [...]

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau - O campanie de CSR poate creste simpatia publicului asupra businessului respectiv, si de aceea, responsabilitatea sociala corporativa este considerata un castig de ambele parti.

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe