9 Recomandari pentru un management mai eficient al cash flow-ului


Cash Flow (ro: fluxul de numerar) este unul dintre acei termeni pe care ii auzim folositi din ce in ce mai frecvent, insa putini dintre noi au informatii corecte despre ceea ce inseamna pentru o afacere si despre formele pe care le poate lua de-a lungul unei perioade.

Sa luam exemplul IMM-urilor nou infiintate. Conform unei statistici intocmite de Bloomberg, la nivel international, 8 din 10 companii isi inceteaza activitatea in primele 18 luni de la infiintare. Cash flow-ul negativ, aparut atunci cand suma veniturilor dintr-o anumita perioada este mai mica decat suma cheltuielilor din aceeasi perioada, este unul dintre principalele motive care stau la baza intrarii in insolventa si, mai apoi, a falimentului acestor companii.

Desigur, acesta nu este singurul motiv din cauza caruia intreprinderile mici si mijlocii esueaza in primul an de activitate, insa managerii care isi folosesc in mod inteligent capitalul si sunt atenti la fluxurile de venituri si cheltuieli pot sa se concentreze pe cresterea afacerii fara a se teme de faliment.

Incercarea de a va dezvolta afacerea, fara a gestiona fluxul de numerar, este similara cu a merge impotriva curentului fara a vasli. Daca vei reusi sa ajungi acolo unde doresti, aceasta se va intampla prin atingerea obiectivelor stabilite pe termen scurt. Pe termen lung, o afacere cu un cash flow negativ si lipsita de investitii sustinute este sortita esecului.

Pentru a evita sa treci prin astfel de situatii, iti recomandam o serie de masuri pe care le poti lua pentru a gestiona cash flow-ul in mod eficient.

1. Incepe cu o analiza a pragului de rentabilitate

Punctul de “Break even” sau pragul de rentabilitate este punctul in care profitul societatii acopera cheltuielile. Poate fi numit si punctul in care compania iese la liman. Chiar daca determinarea momentului in care vei ajunge in acest punct nu va influenta in mod direct fluxul tau de numerar, acest lucru iti va oferi o perspectiva mai clara asupra afacerii. Poti vedea foarte clar directia in care ajung banii tai, care va fi profitul net si poti sa faci planuri pe termen lung sau scurt in urma acestei analize.

Daca te concentrezi asupra a ceea ce trebuie sa faci pentru a atinge punctul de “Break even”, vei lua decizii smart in ceea ce priveste cheltuirea capitalului in primele luni de activitate si iti vei planifica bugetul mai eficient.

Tony Hsieh, fondatorul Zappos: „Urmareste viziunea, nu banii si vei vedea cum banii vin dupa tine „.

2. Verifica in permanenta situatia numerarului

Unul dintre punctele critice ale gestionarii cash flow-ului este monitorizarea constanta a situatiei numerarului. Evita sa te focusezi pe obtinerea de profit la scurt timp dupa inceperea activitatii. Aceasta recomandare poate parea o contradictie cu ceea ce am mentionat mai devreme in acest articol, dar nu este asa. Important este sa urmaresti in mod regulat cum te situezi in raport cu punctul de break even. Astfel, te vei putea concentra asupra fluxului de venituri si cheltuieli si, ca rezultat, compania ta va deveni profitabila in mod natural.

Exista un numar mare de aplicatii si software-uri disponibile pe internet care te pot ajuta la analiza cash flow-ului insa, daca nu vrei sa achizitionezi o licenta pentru utilizarea unei solutii de acest tip sau intampini dificultati in utilizarea acestora, poti folosi Microsoft Excel sau propria agenda.

Derek Flanzraich: „In fiecare luna nu este suficient, controlez situatia financiara a companiei mele si a mea personala, aproape in fiecare saptamana”.

3. Incearca sa ai intotdeauna o rezerva de capital

Fiecare antreprenor ar trebui sa fie constient ca, in anumite perioade, se poate confrunta cu un deficit bugetar. Acest lucru se poate intampla fiecarei companii, chiar si companiilor care au la baza un plan de afaceri bine pus la punct, analiza pragului de rentabilitate si diferite alte previziuni. Desi iminente, situatiile de deficit bugetar aparute in cazul companiilor mici si mijlocii pot fi depasite cu ajutorul rezervelor de capital. Disponibilitatea acestor rezerve iti va permite sa reduci nivelul de stres si sa ramai focusat asupra cresterii afacerii tale.

4. Gestioneaza-ti resursele mai bine

Este important ca gestionarea bugetului companiei sa nu ramana pe lista atributiilor antreprenorului. Poti sa angajezi un contabil sau un CFO si sa transferi responsabilitatile financiare acestuia. Daca nu ai insa mijloacele financiare necesare pentru acest lucru, poti externaliza aceasta responsabilitate unui furnizor de servicii financiare sau desemna un angajat in care ai incredere, pentru inceput. Odata ce responsabilitatea operatiunilor financiare se afla in mainile potrivite, vei avea mai mult timp de alocat planificarii strategice si dezvoltarii afacerii.

5. Incearca sa-ti incasezi creantele imediat

Redu pe cat de mult posibil termenul de plata al facturilor. Ai grija sa nu lucrezi cu plata la termene mai mari de 15 zile si cere persoanei desemnate sa urmareasca in mod constant creantele si clientii de la care trebuie primite incasari.

6. Organizeaza campanii de plata anticipate

Daca ai nevoie de numerar si asteptarea termenului de plata te pune in dificultate, spune clientilor ca le poti acorda o reducere cand platesc in avans. O astfel de abordare va imbunatati atat cash flow-ul, cat si puterea de vanzare.

De exemplu, daca ai o companie cu incasari lunare, poti colecta plati anuale intr-o singura transa, facand o reducere de 15-20% din suma totala. Desigur, iti recomandam sa nu rulezi aceasta campanie fara o analiza atenta in prealabil, trebuie sa te asiguri ca marja de profit va permite un discount de acest tip si ca imaginea companiei tale nu va fi impactata in mod negativ de aceasta campanie.

7. Evita cheltuielile inutile

Prognoza financiara pentru perioadele viitoare te va ajuta sa constientizezi cheltuielile tale obisnuite si necesare. Poate doresti sa reduci toate cheltuielile in afara celor necesare si sa elimini cheltuielile inutile. Te invitam sa vizitezi Up Achizitii pentru a afla cum sa reduci cheltuielile, fara a face rabat la calitatea produselor si serviciilor achizitionate. Unele cheltuieli care par mici la prima vedere pot constitui o parte semnificativa din cheltuielile anuale ale companiei si este foarte important sa le reduci folosind tehnici de economisire.

8. Recruteaza inteligent

Exista cateva recomandari pe care le-am auzit de-a lungul anilor. Cum ar fi: „Nu angajati fara sa aveti intr-adevar nevoie.” Acest sfat este corect la un moment dat, dar urmatorul lucru este si mai corect: recrutarea inteligenta este intotdeauna mai buna. Daca poti angaja o persoana foarte talentata, ii poti transfera volumul de lucru a 2 sau 3 angajati de nivel mediu. Probabil ca va trebui sa ii oferi un salariu mai mare si alte beneficii, dar este foarte probabil ca acest salariu sa fie mai mic decat suma pe care o cheltuiesti in prezent pentru 2-3 angajati.

O alta problema pe care ar trebui sa o ai in minte in ceea ce priveste angajarea esteaceea ca oamenii pe care ii angajezi pot renunta la post in orice moment si acest lucru te va duce inapoi in punctul din care ai inceput. Potrivit unui studiu efectuat la Universitatea din California, Berkeley, recrutarea unui angajat costa o companie in medie 4.000 de dolari. Aceasta suma este probabil mult mai mica in Romania, dar reprezinta un motiv suficient pentru a acorda atentie recrutarii.

Marc Benioff, CEO Salesforce: „Secretul recrutarii cu succes este foarte simplu; uita-te doar la oamenii care vor sa schimbe lumea.” Chiar daca cuvintele lui Benioff par un cliseu, sunt de asemenea foarte adevarate.

9. Foloseste-te de toate mijloacele tehnologice pe care le ai la indemana

Vorbeam anterior de posibilitatea folosirii unor programe software construite speciale pentru a eficientiza managementul cash flow-ului. O prima recomandare ar fi sa folosesti aceste programe pentru a putea avea informatii in timp real despre fluxurile de venituri si cheltuieli si pentru a avea acces la diferite analize, rapoarte si recomandari legate de cash flow-ul companiei tale. Mai apoi, poti face backup la toate aceste fisiere contabile folosindu-te de sisteme de stocare de tip cloud precum Google Drive, iCloud sau Dropbox. Acest tip de sistem este preferat deoarece este sigur si accesibil din orice loc cu conexiune la internet si de pe orice device. De asemenea, exista o multime de aplicatii gratuite si utile pe internet, pe care le poti accesa cu ajutorul smartphone-ului si care te pot ajuta foarte mult atunci cand specificul afacerii tale presupune sa calatoresti o mare parte din timp.


Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 10-06-2022
Data actualizarii: 28-10-2022

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Despre curajul de a te cunoaste pe tine insati/insuti si de a-ti pune intrebarile care conteaza

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

In viata, orice se construieste caramida cu caramida

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Vanzarile sunt ca sportul. Daca te opresti, pierzi tot ce ai realizat inainte

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei - Pentru angajatori, acordarea de carduri sau tichete Up Dejun este in egala masura avantajoasa, intrucat acestea ofera 100% deductibilitate la calculul impozitului pe profit si scutire de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%.

Citeste mai mult [...]

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19 - Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toti, mai ales din punct de vedere economic si profesional, tocmai de aceea companiile isi pot ajuta angajatii in aceasta tranzitie.

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ - Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.

Citeste mai mult [...]

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe