Lucrul de acasa este din ce in ce mai Intalnit, sub diferite forme, motive, in diverse industrii si chiar tari. Unii oameni au parte de interviuri online si se angajeaza pentru organizatii din alte tari si culturi, alte companii au politica de a lucra un anumit numar de zile de acasa. Fie ca este vorba de lucru remote, work from home, telemunca sau lucrat de la distanta, toate denumesc aceeasi stare de fapt: o libertate geografica prezenta in cultura economica din ziua de azi.
In afara situatiilor de urgenta, telemunca este inregistrata in legislatia Romaniei ca o forma acceptata de lucru. Legea 81/ 2018 prevede ca angajatorul sa asigure toata tehnologia necesara pentru ca cineva sa poata practica telemunca, sa verifice echipamentele necesare si sa adapteze normele de SSM (siguranta si securitatea muncii) pentru lucrul din alta parte decat de la sediul companiei. De asemenea, este important ca acest lucru sa fie specificat in contract, astfel Incat angajatorul sa nu fie in culpa in cazul nefericit al unui accident.
Romania nu este o tara mare, in care oamenii obisnuiesc sa faca zilnic naveta pe distante lungi. Insa infrastructura si traficul sunt precare pentru doua drumuri zilnice prin oras, intre birou si casa. Acest timp este valorificat de unii dintre angajati (unii citesc sau asculta podcasturi, vorbesc la telefon sau merg pe jos), insa majoritatea se simte frustrata de acest tranzit. In plus, oamenii sunt vulnerabili la o mutare subita a companiei intr-un nou sediu, mai departe de centrul orasului, nu stiu daca sa isi mute domiciliul in functie de zona preferata din oras sau in functie de sediul firmei si ajung chiar sa aleaga intre doua oferte de job in functie de cel care este mai accesibil. Acele doua ore sunt oferite inapoi angajatilor, iar acestia si le pot redistribui asa cum isi doresc.
Intr-o lume ideala, responsabilitatea angajatilor este fata de taskurile lor, iar acestia si le pot indeplini in orarul dorit, atat timp cat respecta termenul limita. Evident, daca este necesara o sedinta online sau un brainstorming, atunci programul flexibil poate bloca fluxul operational. In rest, un angajat poate alege sa lucreze patru ore dimineata si patru ore seara, sa isi ia mai multe ore libere la pranz, sau sa se trezeasca foarte devreme si sa fie gata cu taskurile pana dupa amiaza. Atat timp cat acesta nu incurca restul echipei, nu conteaza pentru ce program opteaza fiecare. Iar aceasta libertate este potrivita celor autonomi, autodidacti si responsabili.
Biroul este un loc in care fiecare angajat este mai atent decat si-ar dori: la cum este imbracat, la ce glume face, la ce ore ajunge sau pleaca, la relatiile pe care le are cu colegii, la parerile pe care le exprima sau le tine pentru el, la reactiile sefilor fata de ei, la atmosfera din jur, la alte conflicte. Practic, in loc ca acesta sa se concentreze pe taskurile sale si pe a le face cat mai bine, el este supus unui stres perpetuu, sau unei situatii din afara ariei lui de confort.
Faptul ca nu mai trebuie sa te deplasezi la serviciu nu ofera doar cele doua ore zilnice pe care le poti castiga. Costurile de transport, fie ca sunt in comun, fie ca sunt pentru masina personala, sunt si ele un cost care este dedus prin lucrul de acasa. Chiar si in cazul masinii de serviciu va fi dedus un cost pentru angajator, care poate fi redirectionat catre salariul angajatului.
Multi angajati au nevoie sa aiba mai multa comoditate atunci cand lucreaza. Sa poata controla ei ce si cand mananca, sa nu fie intrerupti, sa poata regla aerul conditionat sau caldura, sa tina geamurile deschise, sa fie alaturi de familiile lor, sa fie acasa atunci cand le soseste un colet. Cei care au nevoie de variatii pot sa lucreze dintr-o cafenea sau sa vina la sediul biroului, insa majoritatea se simt cel mai bine atunci cand raman in aria de confort, nu sunt stresati de galagia biroului sau de un coleg care este dornic de conversatie.
Munca de la domiciliu este potrivita celor care nu au nevoie de un supervizor care le verifica monitoarele. Celor care inteleg ca un job la distanta presupune o asumare a unor responsabilitati, o provocare de a contribui intr-o echipa cu abilitati, experienta si sarcini duse bun sfarsit.
Exista o gluma despre colegii fara copii, care se intorc demotivati dupa un weekend prelungit, caci ar fi vrut sa mai ramana in vacanta, versus colegii care sunt si parinti si care abia asteptau sa revina la interactiunea cu adultii. Astfel, lucrul de acasa poate insemna liniste deplina pentru cineva, sau alte responsabilitati majore pentru altcineva. De aceea, lucrul de acasa nu este potrivit pentru toata lumea.
Pentru multi, clipele petrecute in pauze alaturi de colegi sau un pranz Impartasit cu ceilalti pot constitui o mare parte din viata lor sociala. Colegii se pot obisnui sa vorbeasca unii cu ceilalti, iar lucrul de acasa poate fi dezorientant in timp. Este important ca fiecare sa aiba grija la a compensa viata sociala si la a-si forma obiceiuri sanatoase, pentru a nu avea un moral afectat.
Desi unii pot profita de lucrul de acasa pentru a face mai mult sport, altii pot observa ca au intrat intr-o rutina in care se ridica de la calculator doar pentru a merge la baie, mananca intr-un ritm nesanatos si lucreaza intr-un program prelungit. Desi primul instinct ar fi ca lucrul de acasa presupune libertate, aceasta libertate este cu adevarat valorificata daca este urmata o rutina. Rutina nu presupune o restrictionare a timpului, ci un mod de a organiza timpul atat de bine incat sa poti face toate lucrurile pe care ti le doresti.
In timp ce unii se bucura de „Intalnirile care ar fi putut fi de fapt un email”, pentru altii comunicarea prin Zoom sau Slack poate fi dificila, in functie de personalitatea fiecaruia. Dar daca fiecare este punctual si asumat cu indatoririle sale, comunicarea nu ar trebui sa impiedice bunul mers al taskurilor.
Costurile cu chiria, costurile de intretinere sau de transport sunt semnificativ reduse atunci cand locurile de munca pot fi de la distanta. Toate acestea se resimt inca din prima luna in care o companie adopta aceasta masura, iar costurile pot merge catre profitul organizatiei sau catre salariile motivante ale angajatilor.
Toate avantajele de mai sus mentin angajatul cu un moral ridicat, iar acesta simte libertatea oferita ca pe un beneficiu, pe care incearca sa-l returneze printr-o prestatie buna in jobul sau. Daca recrutarea este facuta corect si angajatii sunt responsabili, iar daca obiectivele sunt setate corect de catre management, atunci lucrul de la domiciliu ar trebui sa functioneze perfect eficient si productiv.
Angajatul va raspunde mai bine provocarilor daca va avea optiunea de a-si alege timpul, spatiul si ordinea in care isi indeplineste taskurile. Astfel va fi si mai deschis la cerintele imprevizibile ale angajatorului sau la schimbarile care pot aparea
Unii angajati pot fi exemplari in orice forma de comunicare, insa altii pot aduce minusuri unei echipe care lucreaza sub presiune, rapid, cu deadline-uri stranse sau imprevizibile. Sa nu poti avea contact la timp cu un angajat il poate cataloga ca neserios, astfel ca este important sa comunici de la inceput nevoile si asteptarile tale in materie de disponibilitate.
Este mai dificil sa observi si prevezi schimbarile unui angajat. Nu iti dai seama la fel de bine atunci cand are o zi proasta din motive personale sau atunci cand este demotivat si ar vrea sa incerce interviuri pentru alte joburi. Este important sa verifici aceste lucruri in discutii 1 la 1, online sau offline, in care sa observi cat de multumit este de rolul sau in organizatie.
Cardurile de masa pot fi oferite in continuare angajatilor, iar acestia le pot folosi pentru pranzurile zilnice sau pentru cumparaturi. Tichetele au o forma diferita de impozitare, ceea ce avantajeaza organizatia. De asemenea, angajatorul poate oferi in continuare abonamente la sali de sport, cursuri in industria de activitate sau teambuildinguri.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 10-06-2020
Data actualizarii: 18-09-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe