

Burnout de la pasiune la epiuzare
De cand m-am trezit luni dimineata am inceput sa simt un golul din stomac. Am vizualizat orele la munca si am avut acel sentiment apasator ca va trebui sa livrez cu orice pret. Nu mai simteam nimic din efectul orelor de odihna din weekend. Micul dejun parca nu avea gust, iar vedeam cum imi tremura mana la spalatul dintilor. Inghesuiala din autobuz parca mi-a dus focusul in alta parte, insa odata ce am ajuns in fata usii biroului am stiut ca nu vreau sa intru. Simteam ca nu am cum sa performez, iar asta ma umplea cu frica si anxietate. Ma asteptam la fete zambitoare, care ori mimeaza, ori chiar simt relaxare, si asta imi accentua sentimentul de inadecvare. Insa nu am avut de ales. Mi-am luat cateva minute sa-mi adun curajul, apoi, inspirand adanc de cateva ori, am pasit peste pragul biroului. O noua saptamana de munca a inceput.
Va suna familiara povestea?
Nu este de mirare. Din ce in ce mai multi dintre noi trecem prin burnout si fenomenul pare sa se accentueze rapid in ultimii ani. Ori suntem mai multi, ori vorbim mai mult despre fenomen. Cert este ca povesti ca a mea se aud des in jurul nostru, la birou sau la intalniri cu prietenii. Burnoutul a devenit o epidemie.
Daca e sa ne uitam la statistici si la masuratori oficiale, ne dam seama ca ce simtim se vede si in cifre. Cele mai conservatoare cercetari spun ca 40% dintre oamenii de pe piata muncii sunt in burnout, insa alte estimari se duc pana la 60-65%. Si nu vorbim despre epuizare, ci despre oamenii care intrunesc toate cele 3 semnalmente ale burnoutului, asa cum e definit de OMS. Mai mult, statisticile ne zic ca in 2022, 89% dintre oameni au experimentat simptomele burnoutului.
Nici in Romania nu suntem mai feriti de acest fenomen. Undelucram.ro masura in 2021 ca 76% dintre oameni au avut cel putin un episod de burnout in ultimii cinci ani, 54% dintre ei trecand chiar prin mai multe. Partea cea mai ingrijoratoare a raportului este ca 81% dintre respondenti admitea ca nu au primit niciun fel de ajutor din partea angajatorului. Si alte masuratori ne spun ca doar 15% dintre liderii din organizatii se simt pregatiti sa abordeze tema burnoutului sau au solutii de orice fel.
Dar ce este burnoutul, dincolo de povestile fiecaruia dintre noi?
Burnoutul, conform OMS, nu este o boala, este un fenomen ocupational; nu este o conditie medicala, dar afecteaza starea de sanatate si ii determina pe oameni sa apeleze la servicii de sanatate. Este o reactie la stresul cronic de la locul de munca ce afecteaza oamenii si indirect organizatiile lor.
Sau, mai simplu zis, este momentul in care nu reusim sa gestionam eficient stresul de la locul de munca. Pur si simplu, nu facem fata.
Insa burnoutul nu este o simpla epuizare sau stare de oboseala.
Conform Christinei Maslach, care este psiholog si profesor emerit la Berkeley si probabil cel mai cunoscut expert in acest domeniu, exista trei componente care definesc burnoutul: epuizare, cinism, senzatia de incompetenta personala.
Adica da, exista partea de epuizare. Acesta este probabil primul simptom al burnoutului. Dar abia cand apare si cinismul, care ne goleste de speranta si nu ne lasa sa mai observam partea plina a paharului, mana in mana cu pierderea increderii in propriile forte, incepem sa vorbim de burnout.
Si burnoutul nu este o problema personala. Procesele noastre de burnout sunt mereu legate de organizatiile in care lucram, sunt mereu conectate de cultura organizatiei noastre. Asta spune Cristina Maslach, asta simtim si noi. Si, cum nu este o problema individuala, nici solutiile nu au cum sa fie individuale. Nu putem rezolva problema sistemica nici cu odihna, nici cu sesiuni de mindfulness la munca si nici macar cu terapie individuala. Toate aceste lucruri pot ajuta foarte mult, insa mereu este util sa ne uitam si la cauze, nu doar la simptome.
Iar asta a devenit mai dificil in ultimii ani. Daca acum cativa ani deseori asociam burnoutul cu culturile organizationale toxice, cu micromanagementul si lipsa sigurantei psihologice la locul de munca, azi vedem ca fenomenul afecteaza chiar si organizatiile cele mai atente la oameni. Sigur, nu in aceleasi masura, nu la fel de puternic, dar burnoutul este prezent mai in toate organizatiile. Ultimii cativa ani au generat atat de multa nesiguranta, ne-au deconectat atat de mult incat este nevoie de un efort constant din ambele parti ca sa reusim sa limitam raspandirea fenomenului.
In 2023 putem spune ca burnoutul nu este individual, dar nu este nici pur organizational. Mai degraba este o problema de relatie intre om si organizatie. Iar in astfel de relatii este nevoie de comportamente adulte din ambele parti. De asumare, de deschidere, de comunicare si de colaborare. Redefinirea muncii nu este un proces simplu si cu siguranta nu este unul pe termen scurt. Insa este nevoie de oameni care isi asuma deciziile, munca si carierele si avem nevoie de lideri care isi asuma, pe bune, reprezentarea organizatiei. La sfarsitul zilei, oamenii nu interactioneaza cu companii sau cu logouri, ci cu lideri, si ei sunt cei care pot crea acest cadru pentru a regandi munca.
Dar pentru asta este nevoie de o regandire a organizatiilor, in care deseori oamenii inca sunt definiti ca resurse. Problema e ca resursele nu fac burnout, ci oamenii. Si, ca sa gestionam fenomenul, trebuie sa ne uitam la oameni si trebuie sa uitam de ideea demodata de a-i trata ca pe niste resurse,
Cum afecteaza burnoutul rezultatele si care sunt solutiile, atat la nivel individual, cat si organizational? Despre asta vorbim si in episoadele Up Talks
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 18-07-2023
Data actualizarii: 10-07-2025
Iti recomandam si:

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai mult
Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai mult
Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai mult
Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai mult
Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai mult
Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai mult
Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai mult
Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai mult
Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai mult
Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai mult
Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai mult
Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai mult
Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai mult
Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai mult
Idei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai mult
Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai mult
De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai mult
Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai mult
Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai mult
Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai mult
Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai mult
Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai mult
Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai mult
Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai mult
Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai mult
Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai mult
Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai mult
9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai mult
De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai mult
Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai mult
Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai mult
Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai mult
Micromanagement vs macromanagement
Citeste mai mult
Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai mult
Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai mult
Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult
8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai mult
Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai mult
Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai mult
Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai mult
De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai mult
5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai mult
Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai mult
Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai mult
UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai mult
Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai mult
Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai mult
Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai mult
Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai mult
Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai mult
Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai mult
Ce cadouri mai oferim de 8 martie in companie
Citeste mai mult
Up Romania a primit certificatul Great Place to Work®, acordat celor mai apreciate organizatii de catre angajati
Citeste mai mult
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare
Citeste mai mult
Up Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai mult
De ce este momentul sa redefinim munca?
Citeste mai mult
Employer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multUp MultiBeneficii este noua platforma de beneficii flexibile pentru angajati
Citeste mai mult
Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai mult
Beneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai mult
Importanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai mult
Eficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai mult
Cum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai mult
Cum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai mult
Cum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai mult
Ce inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai mult
Beneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai mult
Impactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai mult
Importanta agriculturii ecologice
Citeste mai mult
Avantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai mult
Cum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai mult
Sanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai mult
Beneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai mult
Up Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai mult
Siguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai mult
Platile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai mult
Descopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai mult
Cresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai mult
Studiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai mult
Up Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai mult
Up Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai mult
Peste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai mult
Locurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai mult
Deconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai mult
Olimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai mult
Beneficiile acordarii tichetelor culturale pentru companii mici si mijlocii
Citeste mai mult
Beneficiile cardurilor de vacanta pentru companii si angajati
Citeste mai mult
Beneficiile fiscale ale tichetelor de masa pentru angajatori
Citeste mai mult
Cele mai populare beneficii acordate de angajatori in 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti maximizezi beneficiile din tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum sa iti motivezi angajatii prin beneficii flexibile
Citeste mai mult
Cum sa iti organizezi eficient zilele lucratoare pentru un echilibru optim
Citeste mai mult
Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza
Citeste mai mult
Cum sa folosesti cardul de vacanta pentru experiente culinare memorabile
Citeste mai mult
Zile libere pentru angajati, in cazul unor evenimente personale deosebite
Citeste mai mult
Zile lucratoare in 2025 Calendar complet si informatii utile
Citeste mai mult
Cum sa economisesti folosind tichetele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa folosesti eficient tichetele de masa în 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti optimizezi timpul liber cu ajutorul programelor de beneficii
Citeste mai mult
Ghid complet pentru utilizarea cardurilor sociale
Citeste mai mult
Cum sa transformi tichetele culturale in experiente de neuitat
Citeste mai mult
Cum influenteaza tichetele culturale viata angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa planifici o vacanta perfecta utilizand tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum se acorda voucherele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa implementezi tichetele de masa intr-o organizatie mare
Citeste mai mult
Avantajele folosirii cardurilor de masa in restaurantele partenere
Citeste mai mult
Cum sa alegi cel mai bun program de beneficii pentru angajati
Citeste mai mult
Cum sa iti imbunatatesti viata profesionala cu ajutorul beneficiilor
Citeste mai mult
Strategii de motivare a angajatilor prin beneficii inovatoare
Citeste mai multIdei de vacante in Romania - recomandate de HaiHui in Doi
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare -
Citeste mai mult [...]De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere - Afla de ce este important sa stii sa negociezi si cum iti poti dezvolta aceasta capacitate
Citeste mai mult [...]Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza - Tichetele sociale pentru sprijin educational – o resursa pentru viitor. Afla care sunt conditiile de acordare si cum functioneaza
Citeste mai mult [...]Zile libere pentru angajati, in cazul unor evenimente personale deosebite - Angajatii au dreptul, prin lege, la mai multe zile libere pentru diverse evenimente personale deosebite. Vezi cate zile se cuvin pentru casatorie, nasterea unui copil sau decesul cuiva apropiat.
Citeste mai mult [...]Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie? - Imaginea pe piata a unui brand poate fi controlata prin departamentul relatiilor cu clientii. Succesul brandului se afla in stransa legatura cu emotiile oferite de contactul direct cu reprezentantii sai.
Citeste mai mult [...]Urmareste-ne pe

