

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Intr-o lume ideala, angajatii ar fi fericiti, proactivi si productivi. Cu totii ne dorim o productivitate maximizata in businessul din care facem parte, dar ce este de fapt productivitatea? Cum putem sti daca este la cotele pe care ni le dorim, daca nu stim sa o masuram?
Informatii generale despre productivitatea muncii
In primul rand, o persoana productiva nu presupune una care munceste opt ore incontinuu, ca si cum a baut cinci cafele si energizante si alearga un maraton. De altfel, nici profesionistii alergatori nu fac un maraton zilnic.
Cele mai mari provocari atunci cand vorbim de productivitate sunt:
- Sa intelegem cum sa o masuram, astfel incat sa nu stabilim „ochiometric” daca cineva este productiv sau nu
- Sa avem indici de masurare (KPI - key performance indicators) pe care sa ii comunicam si echipei respective
- Sa mentinem nivelul de productivitate, odata ce acesta este atins
- Sa putem motiva o echipa care nu mai este productiva
Productivitatea este diferenta dintre resursele si efortul pe care il depunem intr-o activitate/ proiect si rezultatele pe care le obtinem ulterior. Productivitatea inseamna ca aceasta diferenta este pozitiva.
Fundamentele productivitatii
Productivitatea are cinci fundamente:
1. Directionare. Aceasta presupune ca angajatii sunt directionati clar catre niste obiective concrete si masurabile, iar proiectele au niste scopuri si mize care le sunt clare si care ii motiveaza.
2. Suport. Acesta previne de la managerii echipelor, care ii ghideaza, inteleg, asculta si indruma pe cei din subordine. Angajatii nu se simt singuri sau fara o calauza.
3. Abilitati. Omul potrivit la locul potrivit se aplica si in business, si de aceea cautam oameni cu priceperi specifice pentru fiecare pozitie in parte. Pe langa experienta in munca, fiecare om are o abilitate de multi-tasking sau single-tasking, care poate prezenta avantaje sau nu.
4. Resurse. Businessul in care lucreaza angajatii le pune la dispozitie (sau nu) cele necesare pentru ca acestia sa se poata concentra, sa poata avea un loc in care sa ia masa, sa se deconecteze, sa aiba intalniri, este aerisit, luminos etc.
5. Factori aleatori. Personalul are probleme pe care le nu le cunoastem, care pot tine de viata de familie, de starea de sanatate, poate avea alergii pe timp de vara sau sa fie meteosensibil pe timp de iarna, poate sa nu fie productiv in temperatura sau zgomotul de la birou, poate sa fie stresat de stirile negative citite.
Cum cresti productivitatea ca manager
Odata ce acestea sunt indeplinite, ce poate face un manager pentru a aduce, creste si mentine productivitatea in businessul sau?
- Recruteaza avand doua lucruri in minte: cultura organizatiei pe care o dezvolti si specificitatile pozitiei pe care o cauti. In prima parte, persoana pe care o cauti trebuie sa fie potrivita cu valorile companiei tale si sa isi doreasca mediul creat de tine. In a doua, gandeste-te la necesitatile pentru ca o persoana sa poata indeplini sarcinile respective: sunt mai degraba creative, sau de organizare? Angajatul va trebui sa gestioneze mai multe lucruri in acelasi timp, sau trebuie sa se poata concentra mai multe ore pe un subiect? Trebuie sa fie proactiv, sau un bun executor?
- Stabileste un sistem clar de promovare, pentru a le crea angajatilor posibilitatea de a evolua in cariera lor. Oamenii raspund bine la povesti si la competitivitate si au nevoie sa inteleaga ce pot face mai bine si unde vor ajunge daca sunt mai productivi.
- Fii transparent in directiile de business, pentru ca angajatii sa inteleaga de ce si pentru ce lucreaza. Motivatia se intretine cu insemnatate.
- Permite-le angajatilor care isi doresc asta sa alterneze lucrul cu cel de la distanta. Nu iti fie teama ca vor petrece ziua in pijamale si nu vor fi deloc productivi. Dimpotriva, pe unii alternanta ii ajuta, si foarte probabil isi vor petrece ziua intr-o cafenea, unde apreciaza muzica de fundal sau lumina.
- Ofera bonusuri avantajoase, care sa motiveze angajatii si sa ii faca sa simta ca lucreaza intr-un mediu care le apreciaza munca si intelege nevoile financiare.
- Recunoaste intotdeauna meritele si nu lua oamenii „de buni”. Chiar daca este doar un loc de munca, iar angajatii sunt remunerati pentru munca depusa, totul este extrem de personal atunci cand oamenii petrec atat de multe ore pe zi impreuna. O recunoastere efectiva este foarte importanta, mentine motivatia si, implicit, productivitatea.
- Alterneaza perioadele de munca intensa cu evenimentele care unesc echipa in hobby-uri sau activitati pe placul tuturor. Evenimentele in echipa (nu neaparat clasicele teambuilidinguri) pot face minuni in chimia unei echipe.
Cum iti poti creste productivitatea ca angajat?
- Intelege ca tu esti stapan pe timpul tau. Cel mai greu este sa nu trisezi fata de tine insuti, nu fata de managerul sau colegii tai. Considera ca ai autonomia si inteligenta necesara incat sa te autodisciplinezi si sa iti respecti deadlineurile impuse.
- Fii autodidact si proactiv. Invata atunci cand nu stii, intreaba si propune noi solutii atunci cand intalnesti probleme. Nu fi o victima a sistemului, ci un om care poate face din istoria lui, schimbandu-l intr-unul mai bun.
- Ia pauze sanatoase. Poti folosi metoda Pomodoro, in care sa iei pauza o data pe ora, sau orice alta metoda prin care simti ca ajungi sa fii la sfarsitul zilei cu sarcinile indeplinite. Plimba-te, bea suficienta apa, mananca suficient si priveste si in departare in pauza, pentru a-ti odihni ochii de la privitul aproape.
- Iti amintesti puzzle-urile pe care le faceai atunci cand erai mic? Majoritatea dintre noi ne-am pierdut capacitatea de a ne concentra atat de mult timp pe o singura problema, dar adevarul este ca multitaskingul e, de cele mai multe ori, o iluzie a productivitatii. La sfarsit suntem epuizati si fara rezultate calitative.
- Nu lucra in regim reactiv. Cele mai multe satisfactii vin din faptul ca tu ai autonomia sarcinilor pe care le indeplinesti. Organizeaza-te, fara sa astepti sa fii intrebat de termenele limita de alti colegi sau superiori.
- Notificarile din retelele sociale sau cele din mailurile de serviciu pot fi foarte derutante si pot intrerupe majoritatea fluxurilor de lucru. Tu decizi cat de productiv este pentru tine sa le verifici instant, insa ia asta in considerare atunci cand vrei sa fii cat mai concentrat.
- Incearca sa iti creezi, atat cat poti, un spatiu placut, in care sa te simti inspirat, in care sa fii putin intrerupt si in care sa simti ca atingi o stare de flow - este explicat aici si in cartea aceasta ce presupune aceasta stare.
Factori care afecteaza productivitatea
Nu uita de alte detalii care pot influenta oricand productivitatea intr-un business.
- Tehnologia poate fi oricand un factor locomotiva pentru sarcinile de indeplinit, sau un mod de a trage in jos rapiditatea cu care cineva poate lucra.
- Bugetele prea mici pot face uneori imposibil ca ceilalalti sa fie productivi;
- Resursele care ar fi fost necesare pentru realizarea unui proiect pot determina angajatii sa nu fie la fel de motivati sa lucreze.
Asigura-te ca beneficiezi de echipe organizate, care inteleg ce obiective au. Motivatia si dorinta de lucru sunt strang legate de insemnatatea pe care oamenii o atribuie sarcinilor.
Care sunt beneficiile unei rutine zilnice pozitive
Rutina pozitiva este cea conceputa de noi pentru a avea o viata mai buna. Orice insiruire de obiceiuri compune o rutina, insa ea este o rezultanta pasiva, atunci cand intrunim toate lucrurile pe care le facem in mod recurent. Rutina pozitiva are rolul de a ne ajuta sa ne creionam noi insine ziua, luna si viata, astfel incat sa ajungem la o stare de spirit buna si la rezultatele pe care ni le dorim, fie ca este vorba de obiective personale, in business sau de ordin administrativ.
Idei pentru o rutina pozitiva in timpul zilei
Ia pauze
Poti incerca metoda pomodoro, in care lucrezi pentru 25 de minute, apoi te bucuri de 5 minute de pauza. Sau sa iti setezi alarme pentru alte durate de timp pe care ti le propui. Daca te ajuta in productivitate, atunci poti sa te „premiezi” cu diverse activitati dupa fiecare task, de tipul „dupa acest task, pot citi un capitol din cartea mea”, sau „nu ma ocup acum de acest lucru, ci dupa ce trimit mailurile de care am nevoie” - chiar daca uneori ai prefera atunci cand lucrezi de acasa sa iti setezi altfel prioritatile.
Dedica o pauza mai lunga pentru a lua pranzul
Poate inainte obisnuiai sa mananci pranzul pe tastatura, intre doua intalniri sau in timp ce rezolvai un task sau scrollai retelele sociale. Recomandam ca pranzul sa fie un mod bun de a imparti ziua in doua: poti iesi la pranz cu cineva drag, sau sa mananci acasa si sa iti iei o ora intreaga, chiar daca ai terminat de mancat in zece minute. Deconectarea, ocazia sa exersezi putin hobby-ul tau preferat (poate sa fie cititul, invatatul unei limbi straine pe o aplicatie sau o sesiune de yoga) ajuta mult creierul sa se poata concentra ulterior, in a doua parte a zilei.
Gateste-ti masa de pranz
O modalitate sa mananci mai sanatos, mai ieftin si sa iti deconectezi este sa iti pregatesti tu masa de pranz. Fie ca incepi cu retete usoare, fie ca exersezi mancaruri complexe, vei simti mandrie pentru pranzul preparat de tine, iar gatitul poate fi relaxant si chiar placut. Pentru cumparaturi te poate ajuta si cardul de masa, care functioneaza ca un card obisnuit, atat in restaurante, cat si in supermarketuri.
Iesi la o plimbare sau la sport
Ai terminat de mancat in zece minute si nu stii ce sa faci cu restul din ora pentru pranz? Poti iesi la aer, sau sa faci cateva exercitii. Partea aceasta de activitati poate fi rezervata si pentru dimineata sau seara, sau oricand iti doresti. De cele mai multe ori ne este greu sa iesim din casa sau birou, insa odata ce am iesit, ne bucuram de aer, priveliste si miscare.
Ordoneaza-ti prioritatile
Daca iti petreci jumatate de zi facand curat pentru a te putea concentra la lucru, atunci probabil prioritatile tale nu sunt sortate intr-un mod productiv. Chiar daca instinctele tale spun altceva, odata ce prioritatile tale sunt listate in mod rational, este mai usor sa faci alegerile. De fapt, „instinctele” nu ne sunt mereu de ajutor, ci pur si simplu mecanisme ale creierului nostru care aleg calea mai usoara. Pentru a antrena noi obiceiuri, este nevoie de a exersa decizii inteligente si alegeri productive, pana cand creierul alege sa le faca si el din „instinct”.
Fii proactiv
Ziua nu pare una buna, vremea este mohorata sau un email ne-a stricat ziua? Intotdeauna putem sa schimbam noi lucrurile. Putem sa facem ceva nou, sa citim un capitol dintr-o carte, sa iesim la o plimbare sau sa facem cateva exercitii. Putem sa terminam cel mai greu task din ziua respectiva sau sa rezolvam ceva ce amanam de multa vreme. Proactivitatea presupune sa fim noi propriii nostri manageri si sa depinda de noi cum ne va fi ziua.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 12-06-2019
Data actualizarii: 25-07-2025
Iti recomandam si:

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai mult
Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai mult
Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai mult
Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai mult
Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai mult
Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai mult
Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai mult
Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai mult
Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai mult
Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai mult
Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai mult
Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai mult
Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai mult
Idei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai mult
Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai mult
De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai mult
Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai mult
Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai mult
Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai mult
Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai mult
Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai mult
Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai mult
Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai mult
Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai mult
Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai mult
Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai mult
9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai mult
De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai mult
Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai mult
Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai mult
Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai mult
Micromanagement vs macromanagement
Citeste mai mult
Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai mult
Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai mult
Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult
8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai mult
Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai mult
Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai mult
Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai mult
De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai mult
5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai mult
Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai mult
Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai mult
UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai mult
Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai mult
Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai mult
Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai mult
Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai mult
Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai mult
Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai mult
Ce cadouri mai oferim de 8 martie in companie
Citeste mai mult
Up Romania a primit certificatul Great Place to Work®, acordat celor mai apreciate organizatii de catre angajati
Citeste mai mult
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare
Citeste mai mult
Up Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai mult
De ce este momentul sa redefinim munca?
Citeste mai mult
Employer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multUp MultiBeneficii este noua platforma de beneficii flexibile pentru angajati
Citeste mai mult
Burnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai mult
Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai mult
Beneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai mult
Importanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai mult
Eficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai mult
Cum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai mult
Cum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai mult
Cum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai mult
Ce inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai mult
Beneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai mult
Impactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai mult
Importanta agriculturii ecologice
Citeste mai mult
Avantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai mult
Cum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai mult
Sanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai mult
Beneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai mult
Up Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai mult
Siguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai mult
Platile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai mult
Descopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai mult
Cresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai mult
Studiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai mult
Up Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai mult
Up Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai mult
Peste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai mult
Locurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai mult
Deconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai mult
Olimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai mult
Beneficiile acordarii tichetelor culturale pentru companii mici si mijlocii
Citeste mai mult
Beneficiile cardurilor de vacanta pentru companii si angajati
Citeste mai mult
Beneficiile fiscale ale tichetelor de masa pentru angajatori
Citeste mai mult
Cele mai populare beneficii acordate de angajatori in 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti maximizezi beneficiile din tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum sa iti motivezi angajatii prin beneficii flexibile
Citeste mai mult
Cum sa iti organizezi eficient zilele lucratoare pentru un echilibru optim
Citeste mai mult
Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza
Citeste mai mult
Cum sa folosesti cardul de vacanta pentru experiente culinare memorabile
Citeste mai mult
Zile libere pentru angajati, in cazul unor evenimente personale deosebite
Citeste mai mult
Zile lucratoare in 2025 Calendar complet si informatii utile
Citeste mai mult
Cum sa economisesti folosind tichetele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa folosesti eficient tichetele de masa în 2025
Citeste mai mult
Cum sa iti optimizezi timpul liber cu ajutorul programelor de beneficii
Citeste mai mult
Ghid complet pentru utilizarea cardurilor sociale
Citeste mai mult
Cum sa transformi tichetele culturale in experiente de neuitat
Citeste mai mult
Cum influenteaza tichetele culturale viata angajatilor
Citeste mai mult
Cum sa planifici o vacanta perfecta utilizand tichetele de vacanta
Citeste mai mult
Cum se acorda voucherele de vacanta in 2025
Citeste mai mult
Cum sa implementezi tichetele de masa intr-o organizatie mare
Citeste mai mult
Avantajele folosirii cardurilor de masa in restaurantele partenere
Citeste mai mult
Cum sa alegi cel mai bun program de beneficii pentru angajati
Citeste mai mult
Cum sa iti imbunatatesti viata profesionala cu ajutorul beneficiilor
Citeste mai mult
Strategii de motivare a angajatilor prin beneficii inovatoare
Citeste mai multIdei de vacante in Romania - recomandate de HaiHui in Doi
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Top 10 intrebari de adresat intr-un interviu de angajare -
Citeste mai mult [...]De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere - Afla de ce este important sa stii sa negociezi si cum iti poti dezvolta aceasta capacitate
Citeste mai mult [...]Tichetele sociale pentru sprijin educational: Cum functioneaza - Tichetele sociale pentru sprijin educational – o resursa pentru viitor. Afla care sunt conditiile de acordare si cum functioneaza
Citeste mai mult [...]Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie? - Imaginea pe piata a unui brand poate fi controlata prin departamentul relatiilor cu clientii. Succesul brandului se afla in stransa legatura cu emotiile oferite de contactul direct cu reprezentantii sai.
Citeste mai mult [...]Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari - Teama de a vorbi in public este, pentru multi, mai mare decat multe alte temeri. Ce putem face pentru a ne gestiona mai bine emotiile dinaintea unui meeting important?
Citeste mai mult [...]Urmareste-ne pe