Teama de a vorbi in public este, pentru multi, mai mare decat multe alte temeri care par fondate sau care ar ajuta pe cineva sa supravietuiasca unei situatii extreme. Cu toate acestea, multi asociaza aceste momente importante cu groaza, teroarea, anxietatea, panica, sau timiditatea. Dar odata cu experienta si cu prezentarile reusite, ajungem sa ne simtim mai puternici si mai confortabili cu aceste intalniri. Ce putem face pentru a ne gestiona mai bine emotiile dinaintea unui meeting important?
Cea mai importanta regula pentru a scapa de emotii atunci cand vorbesti in public este sa nu te concentrezi pe tine insuti. Spotlight effect este un concept care spune ca fiecare dintre noi credem ca suntem sub lumina reflectoarelor si ne temem ca ceilalti ne observa o pata pe bluza, observa ca nu suntem suficient de pregatiti, suficient de buni. Paradoxul este ca daca ne gandim cu totii la asta, atunci de fapt ceilalti oameni nu se gandesc la noi, pentru ca sunt preocupati tot de ei insisi.
Corolar, in meetinguri avem tendinta sa ne vedem din afara si sa ne imaginam modul in care stam in fata celorlalti, sa ne vedem din afara, sa ni se para ca vocea noastra se aude diferit sau sa credem ca aratam ciudat si sa ne pierdem ideea.
Atunci cand vorbim in public, vrem sa ii facem pe ceilalti sa inteleaga ce vrem sa le spunem. Scopul este mesajul, iar noi suntem doar niste livratori. Trucurile pentru a scapa de emotii iti arata ca practic, noi avem un lucru de facut, si nu avem timp sa ne gandim si la hainele sau vocea noastra. Avantajul este ca atunci cand ne concentram pe informatia pe care trebuie sa o transmitem, uitam de detaliile care ne obsedau si stresau. Suntem atenti doar sa structuram cat mai bine informatia.
Daca nu vrei sa te bazezi pe spontaneitate (deci nu ai avea de ce sa fi ajuns la acest articol), atunci cel mai bine ar fi sa-ti notezi dinainte punctele pe care vrei sa le atingi. Chiar si comediantii isi scriu discursul inainte, nu se bazeaza pe improvizatie.
Daca scrisul nu este o activitate confortabila pentru tine, atunci incearca sa scrii doar un paragraf principal, care sa rezume ideea centrala a discursului tau. Apoi poti scrie cate un alt paragraf pentru fiecare sub-idee din cel principal.
Daca nu te simti suficient de bine fizic, nu ai cum sa iti stapanesti emotiile. Fiecare isi cunoaste cel mai bine corpul, insa odihna este utila tuturor. Daca stii ca emotiile tale sunt mai usor de gestionat daca esti bine hranit, atunci mananca inainte, ca sa nu mai ai inca o grija in plus. Daca practici fasting si stii ca te concentrezi mai bine si ai mintea mai limpede in acea perioada, atunci planifica lucrurile astfel. Important este sa iei in considerare si aspectul fizic, pentru rezultate optime.
Uneori, stresul ne opreste din a ne pregati suficient, deoarece este in sine o stare atat de neplacuta, incat nu ne putem concentra. In mod ironic, daca am fi mai linistiti, am putea sa ne pregatim suficient incat sa ne simtim mai confortabil in timpul prezentarii. Merita sa simulam sau repetam acasa genul de discurs pe care vrem sa-l facem, iar daca avem incredere in tipul de feedback primit de la ceilalti, cu atat mai mult merita si parerea lor pentru a ne perfectiona prezentarea.
Frica de a vorbi in public este una naturala, deoarece controlul emotiilor este mai dificil atunci cand alti oameni sunt de fata. Interactiunea cu speakerul este probabil cel mai important lucru pe care ei il vor retine din acea intalnire. Oamenii retin mai usor cum s-au simtit si senzatia cu care au ramas, si mai putin fapte sau lucruri concrete. De aceea, relatia cu ei poate fi asul tau din maneca, daca zambesti, ai o atitudine pozitiva, daca le spui o poveste sau o gluma buna, daca le pui intrebari sau dai exemple cu care ei pot intelege mai usor ce exprimi.
Nu este un examen sau o poezie, asa ca important este sa te concentrezi pe mesajul general si pe subpunctele esentiale. Chiar si daca iti dai seama ca ai uitat o informatie, poti oricand sa revii la ea. Va arata naturalete si va fi un gest firesc. Probabil nimeni din audienta ta nu se simte 100% confortabil sa vorbeasca in public, asa ca ceilalti vor empatiza cu tine.
Momentele in care simtim ca orice ne enerveaza si totul este pe dos au foarte mult sens pe moment, dar ulterior ne dam seama ca aduna multa energie negativa, ca nu ne dorim neaparat sa o raspandim si ca lucrurile par chiar ridicole dupa ce ne-am linistit. In prezentari nu isi au locul neaparat frustrarile si energiile negative, ci buna dispozitie, glumele, relaxarea, atitudinea prietenoasa.
Scopul unei intalniri sau prezentari nu este ca tu sa reciti un discurs, ci sa captivezi audienta. Una dintre tehnicile de gestionare a emotiilor este sa creezi tu conversatii, punand intrebari catre audienta ta. Ele creeaza un dialog si o discutie sincera, reala, care se poate dovedi mult mai utila decat recitarea unor slideshows. Fiecare lucru despre care vorbesti poate fi consultat cu ceilalti, pentru a compara cu experienta lor, ca intr-un training interactiv. Chiar si daca audienta nu este de acord cu tine, nu te panica. Este okay ca alti oameni sa aiba alte puncte de vedere, iar tu ai ocazia sa arati ca esti deschis si curios catre opinia celorlalti.
Exemplele sunt un mod confortabil de a iesi din sfera inconfortabila de discurs si de a intra intr-una cu care rezonezi mai usor, din aria de confort. Ajuta audienta sa fixeze conceptele pe care le expui, iar tu ai parte de o pauza in care te poti simti in largul tau.
Teoretic, din punct de vedere medical, anxietatea si teama sunt niste stimuli veniti din instinctul nostru de supravietuire, in care ne creste pulsul si ni se intetesc respiratiile. Cu toate astea, in mintea noastra se petrec mult mai multe procese greu de descris si de gestionat. Deoarece gandurile sunt uneori greu de controlat, putem alege sa ne controlam macar respiratia.
Fie ca practicam meditatia sau sporturile cardio, un puls in ritm normal si o respiratie profunda ne pot ajuta sa ne linistim mult. Indiferent de hobby-urile practicate in timpul liber, poti incerca chiar in timp ce citesti aceste cuvinte sa respiri adanc si apoi sa expiri lent. Vei observa, dupa cateva respiratii, cum esti mai linistit ca inainte.
Acest exercitiu poate fi completat si cu privitul in sus (chiar daca nu spre cer, ci spre tavan), deoarece s-a dovedit ca privitul in sus, spre deosebire cel cu capul plecat, ca si cum am fi posomorati, ne mareste doza de buna dispozitie si ne diminueaza emotiile negative.
Pare ultimul lucru pe lista ta de prioritati, dar nici nu vrei ca primul lucru pe care il vei gandi atunci cand doresti sa iti incepi prezentarea sa fie despre spatiul in care te afli. Pentru a nu fi luat pe nepregatite fata de ce ti-ai imaginat tu, incearca (daca ai acces la el), sa te familiarizezi cu spatiul. Iti poti planifica unde vei sta, cat spatiu vei ocupa si poti vizualiza audienta.
… si nu fraze intregi. Putin asemanator cu modul in care iti structurai informatia la scoala. Nu ai cand sa iti arunci privirea pe hartie/ monitor si sa recitesti un paragraf intreg despre ce voiai sa spui, dar poti sa vezi cel mai important si reprezentativ cuvant si sa fie un stimul care iti aduce aminte imediat si te face sa te simti stapan pe tine. Poate fi un cuvant care nici macar nu se regaseste in discurs, dar este un instrument prin care tu revii la subiect, pe baza asocierii lui cu conceptul pe care vrei sa-l redai.
Succes! :)
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 12-03-2020
Data actualizarii: 18-09-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe