Un studiu recent facut de PwC, Unicef si Generation Unlimited, ne anunta ca peste 60% dintre tinerii cu varsta intre 15 si 24 de ani de la nivel global (830 de milioane de persoane) nu vor avea competentele necesare pentru piata muncii in 2030.
Cu alte cuvinte, companiile intampina dificultati din ce in ce mai mari in procesele de integrare a noilor generatii. Se vorbeste despre sisteme de invatamant neadaptate, despre mindset diferit sau despre abilitati inexistente. Solutia identificata de aceasta initiativa este aceea de a lansa programe complexe pentru dezvoltarea competentelor noilor generatii, astfel incat acestea sa se poata integra si sa poata functiona in sistemele actuale.
Ce se intampla insa daca ne uitam la aceasta problema dintr-o perspectiva gresita?
Sigur, generatiile noi nu seamana cu cele de dinaintea lor. Aparent au mai multe asteptari si nu au o disponibilitate la efort cum aveau cei din generatia X sau milenialii. Nu sunt obsedati de performanta si cifre, cauta sens si mereu pun intrebari inainte sa execute un plan.
Insa, „diferit”nu inseamna neaparat si nepotrivit sau neadaptat. Ca sa putem afirma ca tinerii nu sunt adaptati si ca solutia pentru piata muncii este adaptarea lor, trebuie sa acceptam ca piata si sistemele actuale functioneaza bine si ca nu este nevoie de nici o schimbare.
...Si aici incep problemele.
Felul in care muncim azi, adica cele 8 ore pe zi, a fost prima data definit prin lege in secolul al XVI-lea. Da, data este corecta. In 1594, regale Spaniei, Filip al II-lea a emis o lege care defineste durata unei zile de munca in 8 ore. Legea ii viza in primul rand pe cei care construiau cetati si pe lucratorii din fabrici si era gandita ca ei sa lucreze 4 ore dimineata si 4 seara. In felul asta ei erau feriti de caldura si soare si puteau sa lucreze atatea ore cate pareau optime, fiind considerat ca dupa 8 ore eficienta oamenilor scade exponential.
De atunci, multe lucruri s-au schimbat. Nu mai construim fortarete si lucram din ce in ce mai multi in joburi creative, intelectuale. Am trecut prin revolutia industriala, revolutia tehnologica, revolutia digitala si suntem in a patra faza a acestor cicluri de revolutii industriale. S-a schimbat societatea, felul in care traim, felul in care comunicam si am avut progrese tehnologice pe care si generatia noastra are dificultati in a le digera. Ce nu s-a schimbat insa din secolul al XVI lea este ziua de munca. Tot 8 ore, de multe ori mai mult, fara insa sa putem estima eficienta, avantajele sau dezavantajele, fara insa sa avem sisteme semnificativ diferite. S-a schimbat felul in care muncim, insa sistemele au uitat sa se adapteze la schimbari.
Conexiunea noastra cu munca este foarte mica, doar 15-20% dintre noi se duc cu chef la munca, dornici sa ofere tot ce au ei mai bun. In Romania, Daniel David estimeaza ca doar 24% dintre oameni au incredere in compania la care lucreaza si in colegii de la munca. Rata de burnout este estimata in toate studiile a fi la peste 50%. Un studiu recent ne arata ca 74% dintre oameni au trecut prin cel putin un episod de burnout in ultimii 5 ani.
Toate cifrele de mai sus ne arata ca sistemele noastre sunt invechite, iar sansa de a ne atinge potentialul maxim de performanta, este aproape nula. Fara conexiune cu munca nu avem motivatie. Fara incredere in companie si echipa nu putem lucra eficient impreuna. Iar, in sistemele in care burnoutul este mai degraba regula decat exceptie, oamenii se vor chinui nu sa performeze, ci sa ramana pe linia de plutire.
Cand ne uitam la piata din aceasta perspectiva, oare se mai sustine teoria ca tinerii trebuie sa se schimbe, sa se adapteze? Sau mai degraba recunoastem ca este nevoie de o adaptare din ambele sensuri?
Sigur. Sistemul actual pare sa functioneze, chiar daca avem indicatori care sa ne sugereze ca doar la o mica parte din capacitatea potentiala. Dar, va mai putea functiona sistemul daca se va schimba mentalitatea celor care ar trebui sa livreze rezultatele?
Comportamentele noi, aduse de tineri, nu apar doar la cei din generatia Z. Dupa pandemie, sistemul actual de munca incepe sa fie contestat din ce in ce mai mult. Se pune in discutie regandirea saptamanii de munca sau a orelor de munca, se pune in discutie felul in care prestam munca, mai ales cand vine vorba de locatie, iar din ce in ce mai multi oameni au inceput sa vorbeasca despre sens sau despre impact.
Odata ce deschidem discutia despre aceste subiecte, va fi aproape imposibil sa ne intoarcem la vechia normalitate. Mai devreme sau mai tarziu va trebui sa ne uitam la eficienta formei actuale a muncii organizate,la regulile dupa care functioneaza, la procese, la proceduri si la comportamente.
In aceste discutii, pentru prima data in istoria muncii, presiunea este pe angajatori si nu pe angajati. Acestia din urma, nemaifiind in mindsetul de supravietuire, nu resimt presiunea la fel cum o resimteau generatiile anterioare. Intr-o tara in care 94% dintre oameni traiesc in locuinta proprie, au mult mai multe posibilitati si resurse decat au avut parintii lor. Si asta se cupleaza si cu o reducere semnificativa a nevoilor legate de posesie. Pentru noile generatii masina nu mai e un simbol de statut, pozitia nu este la fel de importanta decat era pentru parintii lor, iar focusul este mai degraba pe experiente decat pe posesie.
Cum ar fi sa ne uitam la studiile recente dintr-un alt unghi si sa spunem ca majoritatea companiilor nu sunt adaptate la nevoile si cerintele angajatilor moderni?
Cum ar fi sa incepem sa ne gandim la sisteme, in care nu doar generatiile noi, dar si cele vechi isi gasesc rolul, motivatia si sprijinul necesar pentru a performa la capacitate maxima?
Cum ar fi sa incepem sa regandim si sa redefinim munca, acum cat inca reusim sa functionam? Ca odata ce o sa avem peste 800 de milioane de oameni care nu vor dori si nu vor putea intra in sistem, probabil va fi putin cam tarziu.
Putem spune ca avem din ce in ce mai multi oameni care nu reusesc sa se adapteze pietei. Insa, avem la fel de multe companii care nu reusesc sa se adapteze la oameni. Iar asta este o problema adevarata.
Redefinirea muncii va influenta nu doar felul in care vom lucra, ci si calitatea vietii noastre in viitor. Iar pentru asta, este nevoie de implicarea tuturor. Incepand cu tine.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 20-03-2023
Data actualizarii: 10-10-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multOlimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe