Liderii, managerii si reprezentantii departamentelor de resurse umane isi doresc un instrument perfect care sa le redea obiectiv si masurabil gradul de performanta al fiecaruia dintre angajati. Intr-o astfel de lume ideala, rezultatele ar fi incontestabile, iar deciziile luate ar fi bazate doar pe date exacte si relevante.
Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.
Ca in orice cercetare, intepretarea datelor este cea mai complicata si importanta parte, iar atunci cand vorbim de reusita organizatiilor si implinirea profesionala a angajatilor, responsabilii resurselor umane iau acest lucru foarte serios.
In principiu, evaluarea anuala sau periodica a angajatilor este un drept al angajatorului, prin care acesta poate lua masuri si decizii in ceea ce priveste echipa sa. Legea cere ca toate criteriile de evaluare ale personalului sa apara si in contractul de munca si in regulamentul intern, pentru transparenta si siguranta.
In primul rand, scopul este unul pozitiv, chiar daca unii angajati pot astepta acest proces cu o teama scolareasca, iar managerii se pot simti coplesiti de acest proces.
Avantajele si scopurile acestei bune practici sunt:
Cele mai intalnite frecvente cu care se realizeaza evaluarea personalului sunt:
Alegerea frecventei depinde de:
Unul dintre cele mai importante criterii in procesul de evaluare este stabilirea criteriilor de performanta dupa care se vor masura toti indicatorii. Acest lucru se stabileste in functie de lista de responsabilitati, pentru fiecare post in parte.
Persoana care gestioneaza evaluarea (lucru transparent, cunoscut de catre angajati) alege metoda de evaluare, iar apoi sustine interviul de evaluare.
Grila de evaluare lucreaza pe cunoscutul formular in care sunt completate raspunsuri numerice sau calitative pentru diverse competente si indicatori. Precum note de la 1 la 4, sau de la foarte rau la foarte bun, pentru performanta in finalizarea proiectelor, termenelor limita etc. La sfarsit, notele pot fi ponderate, insa si un simplu grafic atrage atentia asupra punctelor extreme la care merita lucrat sau pentru care cineva trebuie apreciat.
Sistemele de comparare pot lua in calcul compararea pe perechi sau grupuri. Desi compararea persoanelor poate aduce multe perspective, poate fi de asemenea nedreapta si sa aduca in calcul persoane pe pozitii diferite.
Descrierile comportamentale contin scalele cu ancore temperamentale, in care practic se noteaza daca un angajat a scorat „asteptat” in performantele sale. Scalele de evaluare standard mixte noteaza daca cineva este superior, inferior sau identic cu asteptarile specifice profesiei respective. In scalele de observare a comportamentului se estimeaza de fapt frecventa cu care angajatul atinge punctele standard din profesia sa.
MBO mizeaza pe satisfactia profesionala a angajatilor si la implinirea acestora. Prin aceasta metoda se pot evalua competente si performante specifice, impreuna cu reusitele fiecarei persoana. Astfel va fi coroborata eventuala nevoie de training, in functie de rezultatele perioadei de analiza. In aceste analize se iau in calcul valorile si obiectivele organizatiei si individuale, sarcinile si procedurile de lucru, iar toti membrii echipei, indiferent de status, comunica intre ei.
Evaluarea aceasta ia in calcul evaluarea rezultatelor obtinute, ajungand la concluzii despre punctele slabe, potentialul unui angajat, cat si partile in care exceleaza si trebuie incurajat.
Cum spuneam mai sus, acest proces ar trebui sa fie unul motivator, care inlesneste comunicarea cu managerii si care face loc oportunitatilor. De aceea, ideal ar fi ca angajatii sa se bucure de acest moment al anului sau trimestrului si sa fie stimulati spre dezvoltare profesionala.
Alte perspective care se deschid pentru angajati sunt:
Orice organizatie isi doreste sa inteleaga mai bine personalul sau, sa gestioneze corect echipa si sa integreze corect angajatii in cadrul strategiei de business. De aceea, procesul de evaluare este unul excelent pentru a asigura o intelegere mai clara a obiectivelor strategice ale companiei si modul in care poate fiecare angajat sa participe la realizarea lor.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 30-01-2020
Data actualizarii: 10-10-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multOlimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe