Liderii, managerii si reprezentantii departamentelor de resurse umane isi doresc un instrument perfect care sa le redea obiectiv si masurabil gradul de performanta al fiecaruia dintre angajati. Intr-o astfel de lume ideala, rezultatele ar fi incontestabile, iar deciziile luate ar fi bazate doar pe date exacte si relevante.
Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.
Ca in orice cercetare, intepretarea datelor este cea mai complicata si importanta parte, iar atunci cand vorbim de reusita organizatiilor si implinirea profesionala a angajatilor, responsabilii resurselor umane iau acest lucru foarte serios.
In principiu, evaluarea anuala sau periodica a angajatilor este un drept al angajatorului, prin care acesta poate lua masuri si decizii in ceea ce priveste echipa sa. Legea cere ca toate criteriile de evaluare ale personalului sa apara si in contractul de munca si in regulamentul intern, pentru transparenta si siguranta.
In primul rand, scopul este unul pozitiv, chiar daca unii angajati pot astepta acest proces cu o teama scolareasca, iar managerii se pot simti coplesiti de acest proces.
Avantajele si scopurile acestei bune practici sunt:
Cele mai intalnite frecvente cu care se realizeaza evaluarea personalului sunt:
Alegerea frecventei depinde de:
Unul dintre cele mai importante criterii in procesul de evaluare este stabilirea criteriilor de performanta dupa care se vor masura toti indicatorii. Acest lucru se stabileste in functie de lista de responsabilitati, pentru fiecare post in parte.
Persoana care gestioneaza evaluarea (lucru transparent, cunoscut de catre angajati) alege metoda de evaluare, iar apoi sustine interviul de evaluare.
Grila de evaluare lucreaza pe cunoscutul formular in care sunt completate raspunsuri numerice sau calitative pentru diverse competente si indicatori. Precum note de la 1 la 4, sau de la foarte rau la foarte bun, pentru performanta in finalizarea proiectelor, termenelor limita etc. La sfarsit, notele pot fi ponderate, insa si un simplu grafic atrage atentia asupra punctelor extreme la care merita lucrat sau pentru care cineva trebuie apreciat.
Sistemele de comparare pot lua in calcul compararea pe perechi sau grupuri. Desi compararea persoanelor poate aduce multe perspective, poate fi de asemenea nedreapta si sa aduca in calcul persoane pe pozitii diferite.
Descrierile comportamentale contin scalele cu ancore temperamentale, in care practic se noteaza daca un angajat a scorat „asteptat” in performantele sale. Scalele de evaluare standard mixte noteaza daca cineva este superior, inferior sau identic cu asteptarile specifice profesiei respective. In scalele de observare a comportamentului se estimeaza de fapt frecventa cu care angajatul atinge punctele standard din profesia sa.
MBO mizeaza pe satisfactia profesionala a angajatilor si la implinirea acestora. Prin aceasta metoda se pot evalua competente si performante specifice, impreuna cu reusitele fiecarei persoana. Astfel va fi coroborata eventuala nevoie de training, in functie de rezultatele perioadei de analiza. In aceste analize se iau in calcul valorile si obiectivele organizatiei si individuale, sarcinile si procedurile de lucru, iar toti membrii echipei, indiferent de status, comunica intre ei.
Evaluarea aceasta ia in calcul evaluarea rezultatelor obtinute, ajungand la concluzii despre punctele slabe, potentialul unui angajat, cat si partile in care exceleaza si trebuie incurajat.
Cum spuneam mai sus, acest proces ar trebui sa fie unul motivator, care inlesneste comunicarea cu managerii si care face loc oportunitatilor. De aceea, ideal ar fi ca angajatii sa se bucure de acest moment al anului sau trimestrului si sa fie stimulati spre dezvoltare profesionala.
Alte perspective care se deschid pentru angajati sunt:
Orice organizatie isi doreste sa inteleaga mai bine personalul sau, sa gestioneze corect echipa si sa integreze corect angajatii in cadrul strategiei de business. De aceea, procesul de evaluare este unul excelent pentru a asigura o intelegere mai clara a obiectivelor strategice ale companiei si modul in care poate fiecare angajat sa participe la realizarea lor.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 30-01-2020
Data actualizarii: 10-07-2025
Iti recomandam si:
Comentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe