Cash Flow (ro: fluxul de numerar) este unul dintre acei termeni pe care ii auzim folositi din ce in ce mai frecvent, insa putini dintre noi au informatii corecte despre ceea ce inseamna pentru o afacere si despre formele pe care le poate lua de-a lungul unei perioade.
Sa luam exemplul IMM-urilor nou infiintate. Conform unei statistici intocmite de Bloomberg, la nivel international, 8 din 10 companii isi inceteaza activitatea in primele 18 luni de la infiintare. Cash flow-ul negativ, aparut atunci cand suma veniturilor dintr-o anumita perioada este mai mica decat suma cheltuielilor din aceeasi perioada, este unul dintre principalele motive care stau la baza intrarii in insolventa si, mai apoi, a falimentului acestor companii.
Desigur, acesta nu este singurul motiv din cauza caruia intreprinderile mici si mijlocii esueaza in primul an de activitate, insa managerii care isi folosesc in mod inteligent capitalul si sunt atenti la fluxurile de venituri si cheltuieli pot sa se concentreze pe cresterea afacerii fara a se teme de faliment.
Incercarea de a va dezvolta afacerea, fara a gestiona fluxul de numerar, este similara cu a merge impotriva curentului fara a vasli. Daca vei reusi sa ajungi acolo unde doresti, aceasta se va intampla prin atingerea obiectivelor stabilite pe termen scurt. Pe termen lung, o afacere cu un cash flow negativ si lipsita de investitii sustinute este sortita esecului.
Pentru a evita sa treci prin astfel de situatii, iti recomandam o serie de masuri pe care le poti lua pentru a gestiona cash flow-ul in mod eficient.
Punctul de “Break even” sau pragul de rentabilitate este punctul in care profitul societatii acopera cheltuielile. Poate fi numit si punctul in care compania iese la liman. Chiar daca determinarea momentului in care vei ajunge in acest punct nu va influenta in mod direct fluxul tau de numerar, acest lucru iti va oferi o perspectiva mai clara asupra afacerii. Poti vedea foarte clar directia in care ajung banii tai, care va fi profitul net si poti sa faci planuri pe termen lung sau scurt in urma acestei analize.
Daca te concentrezi asupra a ceea ce trebuie sa faci pentru a atinge punctul de “Break even”, vei lua decizii smart in ceea ce priveste cheltuirea capitalului in primele luni de activitate si iti vei planifica bugetul mai eficient.
Tony Hsieh, fondatorul Zappos: „Urmareste viziunea, nu banii si vei vedea cum banii vin dupa tine „.
Unul dintre punctele critice ale gestionarii cash flow-ului este monitorizarea constanta a situatiei numerarului. Evita sa te focusezi pe obtinerea de profit la scurt timp dupa inceperea activitatii. Aceasta recomandare poate parea o contradictie cu ceea ce am mentionat mai devreme in acest articol, dar nu este asa. Important este sa urmaresti in mod regulat cum te situezi in raport cu punctul de break even. Astfel, te vei putea concentra asupra fluxului de venituri si cheltuieli si, ca rezultat, compania ta va deveni profitabila in mod natural.
Exista un numar mare de aplicatii si software-uri disponibile pe internet care te pot ajuta la analiza cash flow-ului insa, daca nu vrei sa achizitionezi o licenta pentru utilizarea unei solutii de acest tip sau intampini dificultati in utilizarea acestora, poti folosi Microsoft Excel sau propria agenda.
Derek Flanzraich: „In fiecare luna nu este suficient, controlez situatia financiara a companiei mele si a mea personala, aproape in fiecare saptamana”.
Fiecare antreprenor ar trebui sa fie constient ca, in anumite perioade, se poate confrunta cu un deficit bugetar. Acest lucru se poate intampla fiecarei companii, chiar si companiilor care au la baza un plan de afaceri bine pus la punct, analiza pragului de rentabilitate si diferite alte previziuni. Desi iminente, situatiile de deficit bugetar aparute in cazul companiilor mici si mijlocii pot fi depasite cu ajutorul rezervelor de capital. Disponibilitatea acestor rezerve iti va permite sa reduci nivelul de stres si sa ramai focusat asupra cresterii afacerii tale.
Este important ca gestionarea bugetului companiei sa nu ramana pe lista atributiilor antreprenorului. Poti sa angajezi un contabil sau un CFO si sa transferi responsabilitatile financiare acestuia. Daca nu ai insa mijloacele financiare necesare pentru acest lucru, poti externaliza aceasta responsabilitate unui furnizor de servicii financiare sau desemna un angajat in care ai incredere, pentru inceput. Odata ce responsabilitatea operatiunilor financiare se afla in mainile potrivite, vei avea mai mult timp de alocat planificarii strategice si dezvoltarii afacerii.
Redu pe cat de mult posibil termenul de plata al facturilor. Ai grija sa nu lucrezi cu plata la termene mai mari de 15 zile si cere persoanei desemnate sa urmareasca in mod constant creantele si clientii de la care trebuie primite incasari.
Daca ai nevoie de numerar si asteptarea termenului de plata te pune in dificultate, spune clientilor ca le poti acorda o reducere cand platesc in avans. O astfel de abordare va imbunatati atat cash flow-ul, cat si puterea de vanzare.
De exemplu, daca ai o companie cu incasari lunare, poti colecta plati anuale intr-o singura transa, facand o reducere de 15-20% din suma totala. Desigur, iti recomandam sa nu rulezi aceasta campanie fara o analiza atenta in prealabil, trebuie sa te asiguri ca marja de profit va permite un discount de acest tip si ca imaginea companiei tale nu va fi impactata in mod negativ de aceasta campanie.
Prognoza financiara pentru perioadele viitoare te va ajuta sa constientizezi cheltuielile tale obisnuite si necesare. Poate doresti sa reduci toate cheltuielile in afara celor necesare si sa elimini cheltuielile inutile. Te invitam sa vizitezi Up Achizitii pentru a afla cum sa reduci cheltuielile, fara a face rabat la calitatea produselor si serviciilor achizitionate. Unele cheltuieli care par mici la prima vedere pot constitui o parte semnificativa din cheltuielile anuale ale companiei si este foarte important sa le reduci folosind tehnici de economisire.
Exista cateva recomandari pe care le-am auzit de-a lungul anilor. Cum ar fi: „Nu angajati fara sa aveti intr-adevar nevoie.” Acest sfat este corect la un moment dat, dar urmatorul lucru este si mai corect: recrutarea inteligenta este intotdeauna mai buna. Daca poti angaja o persoana foarte talentata, ii poti transfera volumul de lucru a 2 sau 3 angajati de nivel mediu. Probabil ca va trebui sa ii oferi un salariu mai mare si alte beneficii, dar este foarte probabil ca acest salariu sa fie mai mic decat suma pe care o cheltuiesti in prezent pentru 2-3 angajati.
O alta problema pe care ar trebui sa o ai in minte in ceea ce priveste angajarea esteaceea ca oamenii pe care ii angajezi pot renunta la post in orice moment si acest lucru te va duce inapoi in punctul din care ai inceput. Potrivit unui studiu efectuat la Universitatea din California, Berkeley, recrutarea unui angajat costa o companie in medie 4.000 de dolari. Aceasta suma este probabil mult mai mica in Romania, dar reprezinta un motiv suficient pentru a acorda atentie recrutarii.
Marc Benioff, CEO Salesforce: „Secretul recrutarii cu succes este foarte simplu; uita-te doar la oamenii care vor sa schimbe lumea.” Chiar daca cuvintele lui Benioff par un cliseu, sunt de asemenea foarte adevarate.
Vorbeam anterior de posibilitatea folosirii unor programe software construite speciale pentru a eficientiza managementul cash flow-ului. O prima recomandare ar fi sa folosesti aceste programe pentru a putea avea informatii in timp real despre fluxurile de venituri si cheltuieli si pentru a avea acces la diferite analize, rapoarte si recomandari legate de cash flow-ul companiei tale. Mai apoi, poti face backup la toate aceste fisiere contabile folosindu-te de sisteme de stocare de tip cloud precum Google Drive, iCloud sau Dropbox. Acest tip de sistem este preferat deoarece este sigur si accesibil din orice loc cu conexiune la internet si de pe orice device. De asemenea, exista o multime de aplicatii gratuite si utile pe internet, pe care le poti accesa cu ajutorul smartphone-ului si care te pot ajuta foarte mult atunci cand specificul afacerii tale presupune sa calatoresti o mare parte din timp.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 10-06-2022
Data actualizarii: 10-10-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multOlimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe