Creativitatea este, in linii generale, procesul prin care sunt generate noi idei sau concepte, sau prin care mintea asociaza idei si concepte existente. In viata de zi cu zi, creativitatea este implicata in viata noastra atunci cand cream un outfit pentru a ne imbraca, alegem un mod nou de a raspunde la o intrebare, spunem o gluma sau povestim legatura dintre doua carti diferite, pentru ca am gandit lucruri comune si le-am pus intr-un nou punct de vedere.
Intr-o companie, angajatii pot fi sau nu in joburi care necesita creativitate. Indiferent de natura postului lor, creativitatea este intotdeauna un semn pozitiv. Ea implica curiozitate, energie, vitalitate mentala, iar faptul ca un angajat doreste sa-si exercite sau dezvolte creativitatea in viata profesionala sau personala arata ca el este satisfacut la locul de munca.
Pentru un angajator are sens sa incurajeze creativitatea angajatilor sai, deoarece vor sustine nevoia acestora de dezvoltare, apreciere si respect. Iar acestia vor avea o stare de spirit buna pentru a performa si vor aduce sugestii si idei noi, utile, la locul de munca.
Creativitatea este, intr-un fel, opusul sentimentului de supravietuire. Creierul nostru foloseste resurse diferite pentru a gasi forme de subzistenta, fata de a crea diverse forma de arta, concepte sau idei. De exemplu, cineva care se lupta zilnic cu probleme financiare va avea mai putina dispozitie emotionala pentru a desena, pe cand cineva care va avea nevoile de baza acoperite va fi mult mai predispus sa creeze ceva nou.
Atmosfera face o mare diferenta in starea de spirit a unui angajator: o atmosfera tensionata induce o stare, stres si supravietuire, pe cand una placuta si sanatoasa va stimula productivitatea, relaxarea si creativitatea.
Daca un angajat se va teme zilnic ca s-ar putea sa isi piarda jobul, ca managerul ar putea sa-i vorbeasca urat sau va fi controlat si gresi la fiecare pas, isi va petrece timpul fiind anxios si iritat de aceste aspecte. De aceea, sentimentul de siguranta intr-o companie va fi mereu un teren propice pentru a stimula creativitatea angajatilor, care vor avea suficient spatiu mental sa o exerseze.
O companie orientata pe progres va dori angajati autonomi, autodidacti si cu spiritul gandirii proprii si libere. Un angajat pe care trebuie sa-l controlezi in permanenta nu va avea initiativa si nici nu va sti ce sa faca atunci cand se confrunta cu orice situatie noua, nu va aduce perspective noi si nu va propune ca lucrurile sa fie facute diferit pentru mai multa eficienta.
Putine lucruri ne blocheaza asa de tare precum momentele in care avem nevoie sa fim creativi, sa scriem, sa ne exprimam gandurile si trairile, sa fim originali si sa venim cu o noua perspectiva. Numai faptul ca trebuie sa facem aceste lucruri deja ne aduce anxietate, stres, frica, dorinta de a amana acest lucru. Mai jos sunt mai metode prin care recomandam sa trecem de zidul initial si sa ajungem la un proces creativ si eficient.
Cu siguranta ai trecut deja prin brainstorminguri la locul de munca, de studiu sau in alte intalniri informale. Ce este important sa stii legat de brainstorminguri este ca ele reprezinta ocazii de a imbina idei, astfel ca nici una nu este considerata o idee nepotrivita. Brainstormingurile pleaca de la premisa ca fiecare propunere poate duce pe altcineva cu gandul la o varianta si mai buna, astfel ca fiecare aport este primit cu respect si deschidere.
Brainstormingurile pot realiza analize SWOT, pot fi abordate invers (in loc sa rezolve probleme, se gandesc la ce ar putea cauza probleme, pentru o perspectiva diferita), incearca sa raspunda la intrebari de tipul Cine, ce, unde, cand, de ce si cum si intotdeauna incurajeaza aportul tuturor participantilor.
Un mod creativ de a prevedea viitorul - asa poate fi descrisa metoda Delphi. Fie ca este vorba de impactul tehnologiei asupra urmatorilor ani, modul in care se va dezvolta stiinta sau cum va receptiona societatea anumite schimbari, metoda foloseste liste de intrebari bine gandite pentru a facilita accesul la noi puncte de vedere.
Mintea noastra lucreaza mai bine atunci cand primeste noi perspective, atunci cand verbalizeaza necunoscutul, sau atunci cand i se pun intrebarile potrivite. Spre deosebire de brainstorming, in aceasta tehnica participantii nu interactioneaza, ci fiecare are acces la punctele de vedere ale celorlalti abia dupa ce cu totii au completat si raspuns la intrebari.
Metoda 6-6: doar sase participanti, in doar sase minute. Aceasta metoda planuieste, practic, un sprint al creierului pentru participantii implicati, care nu vor tinde sa piarda timpul cu momente moarte, ci vor lucra intens, incercand sa aduca in minutul destinat lor cele mai bune idei. Timpul este suficient de scurt astfel incat fiecare sa se simta motivat, iar numarul de participanti optim astfel incat sa nu para nici aglomerat, nici un grup fara nici o idee.
Acest mod de a rezolva probleme si a aduce idei creative este similar si cu elevator pitch, in care iti imaginezi ca ai nimerit in lift cu un investitor si trebuie sa ii prezinti ideea ta pana cand liftul va ajunge la etajul acestuia. Nu vei mai pierde timpul si vei prezenta in cateva propozitii planul tau astfel incat sa fie cat mai vandabil si atragator.
In analiza valorii se trece prin 6 etape: Informatie, Functionalitate, Creative, Evaluare, Dezvoltare si Prezentare. Dupa ce primii doi pasi sunt stabiliti, pasii 3, 4, 5, 6 sunt repetati pana proiectul este considerat perfect.
Metoda aceasta este ideala pentru proiectele ample, pentru managementul software, pentru etapele intregi de dinaintea, din timpul si de la sfarsitul proiectelor.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 17-12-2020
Data actualizarii: 10-10-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multOlimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe