Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
- Ce inseamna o campanie de CSR?
- La ce sa fii atent atunci cand cauti o campanie CSR pentru brandul tau?
- De ce sa faci o campanie de CSR?
- Cum poti demara cu succes o campanie CSR
- Exemple de campanii CSR
Corporate social responsibility sau campania de responsabilizare sociala numeste actiunile pe care le ia o companie pentru a oferi ceva comunitatii din care face parte. Deoarece companiile dispun de un buget mai mare decat o persoana fizica si, de asemenea, de o audienta mai larga, acestea folosesc acest prilej pentru a atrage atentia asupra cauzelor in care cred si a le ajuta.
Evident, acest lucru poate creste simpatia publicului asupra businessului respectiv, si de aceea, responsabilitatea sociala corporativa este considerata un castig de ambele parti.

CSR poate fi cea mai buna idee pentru PR-ul unei companii, in timp ce este o fapta buna pentru comunitate. Cu toate acestea, sunt cativa factori la care este important sa fii atent:
- Nu mereu este disponibil un buget in cadrul companiei pentru acest departament
- Este important sa fii convingator atunci cand incerci sa propui o strategie sau un departament pentru CSR catre manageri
- Nu este genul de actiune care poate fi intreprinsa doar pentru ca este in trend, deoarece publicul este foarte sensibil la aceste campanii si reactioneaza imediat
- Este foarte important sa gasesti o cauza care sa aiba sens, coroborat cu comunicarea si valorile brandului tau
- De exemplu, H&M a sustinut in luna Iunie comunitatea LGBT, deoarece valorile H&M sunt bazate pe integritate, respect si incluziune.
Suntem in era in care brandurile, celebritatile si orice persoana sau entitate care are suficient public si suficient suport financiar este considerata responsabila pentru ceea ce comunica si pentru cauzele pe care le sustine si asupra carora atrage atentia. Publicul apreciaza campaniile bine facute, le observa pe cele care par false, asa cum observa si brandurile care nu demareaza campanii de responsabilitate sociala.
Daca ai identificat o cauza potrivita strategiei tale de comunicare, atunci poti avea urmatoarele beneficii dintr-o campanie CSR:
- Comunicarea cu publicul va fi mai autentica si mai calitativa. Publicul iti va acorda atentie nu doar pentru ca incerci sa ii vinzi produsul sau serviciul tau, ci si pentru ca simte ca se identifica cu valorile pe care le promovezi. In urma acestei interactiuni, publicul iti poate ramane fidel si sa te prefere mereu.
- Vizibilitatea ta creste atat online, cat si offline, iar brandul tau este mentionat in medii noi si catre audiente la care pana acum nu a ajuns.
- Clientii vor simti ca atunci cand te aleg pe tine, plata serviciilor sau produselor va contribui si catre o cauza utila, nu doar va hrani o corporatie.
- Angajatii tai vor fi mandri ca fac parte din aceasta poveste si vor gasi mai multa insemnatate in jobul lor.
- Compania ta va avea noi oportunitati de business.
.jpg)
Odata identificata cauza campaniei tale, lucreaza la urmatoarele elemente:
- Asigura-te ca ai resursele financiare. Daca nu ai suficient public, va fi nevoie ca tu sa finantezi 100% acea campanie
- Asigura-te ca ai o echipa dedicata pentru acest lucru. Daca pasezi acest task catre angajatii care au deja o incarcatura mare, s-ar putea sa nu poata dedica suficient timp
- Daca te reorientezi catre angajatii pe care ii ai deja, deoarece sunt interesati de proiect, asigura-te ca ai resursele de timp necesare si redistribuie taskurile lor
- Identifica partenerii care s-ar putea asocia cu cauza ta
Pasii pentru a avea o campanie CSR de succes nu ar trebui sa omita:
- Valorile companiei, care sunt in coerenta cu cauza aleasa
- Incepe lucrurile la o scara mai mica, daca nu ai mai demarat o astfel de campanie si nu esti sigur pe succesul ei
- Fii atent la feedbackul consumatorilor primit de-a lungul timpului; acestia sunt mereu vocali fata de cauzele care ii intereseaza (de exemplu, multi se plang de cantitatea de plastic sau hartie in care sunt impachetate produsele pe care le achizitioneaza sau comanda, in contextul ecologic)
- Comunica cu ajutorul unui specialist actiunile pe care le faci; ai grija ca reflectoarele sa fie indreptate catre cauza, iar meritul tau sa fie apreciat indirect
- Nu toate cauzele CSR inseamna suport financiar, de multe ori atragerea atentiei sau organizarea unui festival dedicat au la fel de mult impact
- Asigura-te ca toti angajatii si partenerii sau clientii tai iti sunt alaturi in promovarea acestei cauze
Nu uita de evitarea acestor greseli in campaniile CSR:
- Momentele in care scopul campaniei este ales din cauza imaginii sau a trendurilor, dar nu are legatura cu brandul tau, sau chiar contrazice comportamentul acestuia
- O campanie CSR corect facuta are o strategie si o viziune bine conturate. Asigura-te ca ai o puternica imagine de ansamblu si ca iti este clar unde vrei sa ajungi
- Daca publicul nu este incurajat sa interactioneze, atunci nu este o campanie, ci o donatie publica. Campania ta nu ar trebui doar sa ajute o cauza, ci sa si trezeasca spiritul comunitatii pentru a o sustine, in prezent si pe viitor

Una dintre cele mai cunoscute campanii este cea de la Heineken/ Open your world, care a filmat un experiment social despre cum oameni cu viziuni si valori complet diferite pot sa interactioneze foarte bine in alte contexte si se pot placea reciproc.
Exista si campanii care nu sunt bazate pe donatii din partea companiilor: de exemplu, Starbucks si-a propus sa angajeze mai multi veterani si parteneri de viata ai celor care au servit in armata.
In Romania, Centrokinetic, un centru de recuperare, a oferit un discount egal cu procentul prezentei romanilor la vot, pentru un consult catre o coloana sanatoasa.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 10-10-2019
Data actualizarii: 24-03-2025