Daca esti un antreprenor fara background tehnic, adica fara experienta in design, programare si dezvoltare de solutii IT, s-ar putea sa-ti fie dificil sa construiesti un produs sau un serviciu de la o idee. Insa, cu siguranta, nu imposibil.
Iata ce spune Alex Turnbull, CEO si fondator al societatii Groove, despre ce trebuie sa stie un antreprenor fara un background tehnic:
Am avut 3 tentative de Saas (Software ca Serviciu, adica orice serviciu de cloud unde consumatorii au posibilitatea de a accesa aplicatii software pe internet) si totusi nu am scris nici macar un rand de cod pentru vreuna dintre ele. As vrea sa impartasesc cu tine ceea ce mi-as fi dorit sa stiu inainte sa ma apuc.
„Imi pare rau, aceasta discutie nu poate avansa pana cand nu va exista un software developer in echipa fondatoare…”
Daca esti antreprenor fara background tehnic, incercarea de a castiga bani va fi un razboi foarte greu de dus. Spun asta din perspectiva unuia care a auzit de prea multe ori cuvintele „nu poti face asta de unul singur” si aproape m-au doborat.
Multumesc ca ai incredere in mine.
Desi aveam un produs, nu eram un software developer si desi, m-am straduit foarte mult, nu aveam un partener cu background tehnic. In lumea tehnica, antreprenorii fara o astfel de experienta sunt considerati inadecvati. Am vazut ce spun foarte multi potentiali parteneri si consultanti: „Nu poti fi antreprenor in domeniul software daca nu esti software developer.” Total aberant!
Chiar daca mai avem multe de facut, sunt foarte mandru de ce am reusit sa facem la Groove pana astazi. Si am realizat toate acestea cu un prototip luat din afara, cu o echipa nebuna, impotriva multor greutati.
Si eu, ca antreprenor non-tehnic, i-am ajutat.
Sunt la inceputul muncii ca antreprenor fara background tehnic pentru a treia oara, dar am invatat foarte multe lucruri pana astazi. Acestea m-au ajutat sa lucrez mai eficient cu colegii din echipa tehnica, sa aduc plus valoare produsului si sa devin un antreprenor mai bun.
Sper sa gasesti si tu niste lectii in ceea ce am sa-ti spun.
Nota: Multe din caracteristicile despre care voi vorbi sunt valabile si pentru fondatorii tehnici, iar multi dintre cei pe care i-am cunoscut sunt chiar foarte buni in aceste aspecte. Din experienta pot sa-ti spun doar atat: ce iti voi spune acum vizeaza o serie de abilitati absolut necesare pentru un antreprenor care nu intelege cum functioneaza un cod in programare. Daca totusi nu ai niciuna dintre aceste abilitati, ar trebui sa-ti reanalizezi visul de a deveni antreprenor.
Inainte de prima incercare de antreprenoriat, am lucrat ca asistent in consultanta financiara pentru fratele meu mai mare. Mai tarziu am realizat ca nu puteam sa automatizez relatia cu clientii. Identificarea potentialilor clienti, monitorizarea acestora… totul se facea manual.
Apoi m-am gandit ca, daca eu ma confrunt cu o asemenea problema, este posibil sa nu fiu singurul. Am pregatit imediat un fisier PowerPoint si le-am spus oamenilor ce idee aveam cu privire la managementul relatiilor cu clientii pentru consultantii financiari. Si apoi am pus mana pe telefon.
Am cautat alti consultanti financiari. I-am intrebat daca au 5 minute libere. Pe cei dispusi sa ma asculte i-am rugat sa povesteasca despre propriile experiente si problemele cu care se confrunta. Asa am aflat ca sute de consultanti financiari au aceleasi probleme. Am decis apoi sa ma intalnesc cu partenerul meu cu background tehnic si sa incep sa lucrez la acest produs.
Daca ti se pare dificil sa construiesti un prototip cu echipa, cel mai simplu mod de a verifica ideea de business este vorbind cu potentialii clienti. Vei fi surprins sa vezi cat de multi oameni vor sa-si impartaseasca gandurile.
Am avut mare noroc la vremea aceea – unul dintre prietenii mei tocmai plecase de la Yahoo! si s-a alaturat echipei mele. Inainte de a incepe lucrul propriu-zis, am stat impreuna si am incercat sa-i povestesc cum arata caracteristicile produsului in mintea mea. Dupa 5 minute de conversatie dezordonata, m-a oprit si mi-a spus:
“Hai sa punem caracteristicile la care te gandesti pe o foaie, ca sa stim cum o sa arate.”
Si asa am facut.
Am inceput sa fac desene si le-am transformat in schite. Apoi am invatat cum se foloseste Photoshop si cum se creeaza un mockup (model) pentru o aplicatie. Vizualizarea solutiei a completat perfect golurile din capul partenerului meu de business. Astfel, am avut timp sa facem imbunatatiri de foarte devreme.
Apoi am renuntat la Photoshop in favoarea programului Balsamiq, care creeaza mockup-uri mai bine. Cu ajutorul acestui program puteam identifica usor ceea ce trebuia corectat sau puteam schita pagini intregi, pentru ca toti colegii sa poata intelege viziunea mea. In plus, daca aparea vreo problema cu experienta unui utilizator, puteam inregistra comportamentul problematic utilizand Jing (program de salvare a ecranului) si il puteam trimite cu usurinta echipei mele. Toate acestea ne-au fost de mare ajutor.
Intotdeauna este mai eficient sa arati decat sa explici. Descopera si invata sa folosesti programe care te ajuta sa le arati celorlalti ce ai in cap sau pe ecran. Aceasta metoda iti va salva timp si va face comunicarea cu echipa mult mai usoara.
Atunci cand esti nevoit sa explici echipei o caracteristica sau o functie, fii cat mai explicit si descriptiv.
La inceputul celei de-a doua incercari de antreprenoriat, lucram la un homepage si lucrurile mergeau cam incet. Am trimis liderului echipei de software un mail de genul acesta: „Dimensiunea formularului din homepage trebuie sa fie mai mare si trebuie sa avem mai putine link-uri de redirectionare.” Daca ai facut vreodata parte dintr-o echipa de product development, stii cum e. Am primit raspunsul „Nicio problema, rezolv acum.” si in aproximativ 1 ora am primit noua versiune. De data asta, formularul era foarte mare si cateva link-uri importante disparusera. Evident, era vorba de o neintelegere.
In cele din urma m-am enervat si l-am intrebat pe liderul de echipa: “De ce ai scos link-ul catre homepage?” Raspunsul a fost: “Hmm, tu ai spus ca vrei mai putine link-uri de redirectionare.”
De fapt, avea dreptate.
In acea seara am avut o sedinta lunga care s-a dovedit foarte utila pentru mine. Am inteles importanta furnizarii unui feedback complet si clar. Daca in loc de „Dimensiunea formularului din homepage trebuie sa fie mai mare si trebuie sa avem mai putine link-uri de redirectionare.” as fi spus „Sa renuntam la link-urile Despre noi, Contact si Caracteristici si sa marim cu 20% butonul Trimite”, munca ar fi fost mai usoara si mai rapida.
Nu uita, feedback-urile vagi nu fac decat sa va incetineasca, creeaza confuzii si deterioreaza produsul. Transmite feedback-uri clare si complete.
La prima incercare antreprenoriala, in timp ce partenerul meu se ocupa de programare, eu eram din nou pe telefoane. Am sunat peste 1.000 de consultanti financiari si i-am intrebat din nou cu ce probleme se confrunta. Asa am obtinut foarte multe sugestii care m-au ajutat sa creionez corect produsul.
Cand am observat ca foarte multe firme urasc sa lucreze manual, le-am spus:
“Dezvoltam un program care va automatiza toate procesele. Acesta va putea face X, Y si Z. As vrea foarte mult sa vi-l prezint atunci cand va fi gata si sa va aflu parerea. Ce spuneti?”
Aceasta abordare ne-a ajutat sa castigam o lista de sute de potentiali clienti de calitate si zeci de oameni ce pot deveni clientii nostri inca din prima saptamana.
Poti incepe activitatea de vanzari chiar daca nu ai inca un produs de vanzare. Chiar si atunci cand produsul tau este in curs de dezvoltare, sa incerci deja sa-l vinzi este cel mai bun lucru pe care il poti face.
Ca fondator fara background tehnic, mi-am infiintat propria afacere pentru a face vanzari.
Vrei bani? Trebuie sa contactezi in fiecare saptamana sute de investitori care analizeaza planuri de afaceri.
Vrei sa iti vinzi produsul? Trebuie sa iei legatura cu clientii tai si sa le cunosti in detaliu toate problemele, sperantele si temerile.
Vrei sa angajezi un om foarte bun? Trebuie sa vorbesti cu foarte multi oameni talentati, cu background si obiective diferite, si sa il alegi pe cel mai potrivit pentru firma ta.
Aceasta lista poate continua.
Vanzarile sunt o abilitate ce poate fi invatata. Dar este mai important sa o exersezi. Pe masura ce trece timpul in care te ocupi de vanzari, vei vedea ca fiecare zi devine mai usoara.
Experienta proprie si cunoscutii care se pricep mult mai bine la vanzari m-au invatat ca in fiecare zi vor aparea noi provocari si frustrari, dar in timp vei invata cum sa le faci fata.
Ce are de facut un fondator fara background tehnic este sa isi creasca afacerea prin management, castigand clienti, recrutand oameni buni, dar si multe altele. In plus, comunicarea cu oamenii trebuie sa fie foarte buna.
M-am obisnuit sa fac lucruri diferite acolo unde este nevoie. Trebuie pregatit un tabel cu datele de contact pentru a creste interactiunea pe blog?
Asta e treaba mea.
Trebuie sa cautam un produs prin care putem transmite screenshot-uri si sa incercam o versiune?
Ma ocup.
Un software developer are nevoie de mine pentru sincronizarea actualizarilor?
Imediat!
Treaba mea este sa usurez munca fiecarei persoane din echipa mea, atat cat pot. In final, ego-ul nu are ce cauta in acest punct. Treaba ta este sa optimizezi atat timpul tau, cat si al programatorilor. Altfel, poti risca dezvoltarea afacerii tale.
Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 08-06-2022
Data actualizarii: 10-10-2024
Iti recomandam si:
Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste
Citeste mai multEste 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare
Citeste mai multEchilibrul dintre viata personala si cea profesionala
Citeste mai multStrategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica
Citeste mai multReducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta
Citeste mai multCum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat
Citeste mai multRecrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta
Citeste mai multStrategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli
Citeste mai multGhid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor
Citeste mai multDespre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes
Citeste mai multNeuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica
Citeste mai multCum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau
Citeste mai multDepartamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?
Citeste mai multMotivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse
Citeste mai multIdei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste
Citeste mai multCe Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta
Citeste mai multCultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia
Citeste mai multIdei inedite pentru petrecerea corporate a firmei
Citeste mai multIdei de vacanta de iarna in Romania
Citeste mai multTop destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem
Citeste mai multUp Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis
Citeste mai multUP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP
Citeste mai multDe ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului
Citeste mai multEvaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ
Citeste mai multCe isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare
Citeste mai multIdei de cadouri corporate pentru 8 martie
Citeste mai multCum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari
Citeste mai multCum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19
Citeste mai multTichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei
Citeste mai multCe cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui
Citeste mai multCopiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei
Citeste mai multCum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung
Citeste mai multIdei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie
Citeste mai multLucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii
Citeste mai multSchimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung
Citeste mai multObiceiurile zilnice ale oamenilor de succes
Citeste mai multUp Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020
Citeste mai multCand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati
Citeste mai multCe este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai
Citeste mai multMetode practice de a stimula creativitatea
Citeste mai multCum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme
Citeste mai multRezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”
Citeste mai multCum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa
Citeste mai multCheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult
Citeste mai multCatalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros
Citeste mai multRaluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns
Citeste mai multEmployee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza
Citeste mai multDaniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti
Citeste mai multDenisa Stoica sau despre un vis implinit
Citeste mai mult9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie
Citeste mai multLoredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog
Citeste mai multStefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul
Citeste mai multDe ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere
Citeste mai multOliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea
Citeste mai multClaudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut
Citeste mai multCu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie
Citeste mai multLucrurile nu se schimba niciodata de la sine
Citeste mai multCum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor
Citeste mai multTrateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat
Citeste mai multCum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta
Citeste mai multCand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta
Citeste mai multDespre frumusetea modestiei
Citeste mai multCum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna
Citeste mai multPrietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe
Citeste mai multJumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine
Citeste mai mult10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home
Citeste mai multTrec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang
Citeste mai multMicromanagement vs macromanagement
Citeste mai multGina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor
Citeste mai multRutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data
Citeste mai multAcordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii
Citeste mai multIdei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia
Citeste mai multReconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera
Citeste mai multUp Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca
Citeste mai mult8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul
Citeste mai multCe inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul
Citeste mai multDigital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional
Citeste mai multCastiga o masina electrica Tesla Model 3
Citeste mai multCuriozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai
Citeste mai multDe ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis
Citeste mai multCare sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele
Citeste mai multPregatirea pentru reintoarcerea la birou
Citeste mai mult5 idei de petrecere a unei minivacante
Citeste mai multIntrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job
Citeste mai multUn nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei
Citeste mai multCum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie
Citeste mai multVacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita
Citeste mai multAlimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu
Citeste mai multUP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere
Citeste mai multIdei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia
Citeste mai multCum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu
Citeste mai multLucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa
Citeste mai multCele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou
Citeste mai multDigitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor
Citeste mai multComunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde
Citeste mai multCum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta
Citeste mai multTotul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi
Citeste mai multProgramele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera
Citeste mai multSchimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022
Citeste mai multVesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei
Citeste mai multUp Romania Lanseaza platforma Up MultiBeneficii
Citeste mai multUp Romania obtine certificatul “Great Place to Work” pentru al doilea an consecutiv
Citeste mai multEmployer Branding: Construirea unei Culturi Organizationale Atragatoare
Citeste mai multBurnout de la pasiune la epuizare
Citeste mai multValoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 30 la 35 lei
Citeste mai multBeneficiile extrasalariale, un instrument de loializare si de retentie a angajatilor
Citeste mai multImportanta personalizarii beneficiilor extrasalariale
Citeste mai multEficienta si eficacitatea in managementul timpului
Citeste mai multCum ChatGPT transforma si simplifica operatiunile de HR
Citeste mai multCum contribuie Up Vacanta la descoperirea si cunoasterea Romaniei frumoase
Citeste mai multCum atragi cei mai buni angajati in companie
Citeste mai multCe inseamna bio si care este diferenta dintre bio, eco sau organic
Citeste mai multBeneficiile consumului de produse bio: sanatate pentru tine si pentru planeta
Citeste mai multImpactul Consumului Responsabil Asupra Mediului: Cum Putem Redefini Obiceiurile Noastre Cotidiene
Citeste mai multCum sa reduci costurile de recrutare prin employer branding
Citeste mai multImportanta agriculturii ecologice
Citeste mai multAvantajele magazinelelor care comercializeaza produse bio
Citeste mai multCum putem identifica sentimentul de burnout in randul angajatilor nostri si cum ii putem sustine sa-l depaseasca?
Citeste mai multSanatatea si consumul responsabil: Cum afecteaza alegerile noastre alimentare binele planetei
Citeste mai multBeneficii de poveste, nu povesti
Citeste mai multUp Dejun: experiente culinare unice, alaturi de colegii de la munca
Citeste mai multSiguranta psihologica la locul de munca: Un pilon esential pentru productivitate si succesul companiei #RedefinimMunca
Citeste mai multTraditii si obiceiuri la locul de munca pentru ziua de 8 martie
Citeste mai multPlatile cu cardul Up Dejun si Up Cadou, acum disponibile pe platforma Sezamo.ro
Citeste mai multDescopera Romania cu cardul Up Vacanta si bucura-te de concedii de deconectare totala de munca
Citeste mai multCresterea retentiei angajatilor: cum pot angajatorii sa intampine nevoile angajatilor
Citeste mai multStudiu Up Romania despre comportamentul alimentar al romanilor
Citeste mai multUp Romania – partener al HR Masters Summit @ Bucharest Tech Week
Citeste mai multUp Romania, Certificata ca "Great Place To Work" pentru al treilea an la rand
Citeste mai multPeste 1000 de dosare inscrise pe platforma Up-Comunitate in primele doua ore de la lansarea Programului FIV
Citeste mai multLocurile de munca sunt diferite: cum creezi un mediu in care oamenii infloresc, nu doar rezista?
Citeste mai multDeconectarea in vacanta: secretul pentru angajati mai productivi si creativi
Citeste mai multOlimpiada de gatit cu ce ai in frigider: creativitate si responsabilitate pentru reducerea risipei alimentare
Citeste mai multComentarii
Categorii de articole
Cele mai citite articole
Urmareste-ne pe