Cum gestionezi diferentele de varsta la locul de munca pentru a crea o echipa unita si performanta



Informatii generale despre diferentele de varsta la locul de munca 


Atunci cand vorbim de generatiile baby boomers, X, Y sau Z ne referim in primul rand la comportamentul de consum si accesul la tehnologie. Impartirea pe generatii este relevanta pentru companiile care vand produse si servicii, companiile care aleg angajatori sau relatia lor cu lumea digitala. Generatia baby boomers este cea nascuta intre 1946 si 1964, X este nascuta intre anii 1965 si 1980, Y (sau millennials) 1981 - 1996, iar Z 1997 - 2012. In ultimii ani a fost definita si generatia Alpha, imediat dupa Z. 

De multe ori se produce o confuzie legata de Y - Millennials, pentru ca multi presupun ca milenialii s-au nascut in noul mileniu. Dar anul nasterii este irelevant, ceea ce conteaza este momentul la care generatia respectiva ajunge la maturitate, castiga bani si are un comportament de consum (respectiv, pentru Y, in noul mileniu).

Avantajele unei echipe diverse


Odata ce echipele devin mai diverse in ceea ce priveste anul nasterii al angajatilor, apare si o diversitate de experiente, dar si potential de conflict. Este responsabilitatea managerilor sa creeze o cultura organizationala care sa nu discrimineze, sa trateze toti angajatii in mod egal si sa ii diferentieze pe baza de indicatori de performanta si nu considerente personale.

Daca toate acestea sunt indeplinite, atunci managerii se pot bucura de avantajele unei echipe diverse: experientele si expertizele sunt intrunite intr-un mod eterogen (stiti agentiile care comunica „avem 150 de ani de experienta comuna in industrie”?), punctele de vedere nu sunt monotone si singulare (precum expresia mai multe capete gandesc mai bine decat unul singur), iar ca angajator, poate prezenta mereu un mediu divers, care este deschis catre orice fel de angajati, atat timp cat acestia au atitudinea potrivita si competentele necesare.

Avantajele de a avea angajati tineri in echipa

i.php?p=generatii-body1.png
Majoritatea managerilor prefera angajati tineri deoarece aduc perspective noi, proaspete, au multe competente digitale si invata repede, sunt usor de „modelat”, dar adevarul este ca unele organizatii prefera sa angajeze forta de munca tanara si pentru ca opteaza pentru salarii mai mici. Atat timp cat deciziile legate de varsta sunt luate in mod sanatos, juniorii pot aduce intr-o echipa multa energie, o intelegere buna a audientei de varsta similara si observatii obiective despre procese care s-au desfasurat mult timp, insa pot deveni neproductive.

Avantajele de a avea angajati de varsta matura

Drepturile angajatului sustin clar ca un potential candidat nu ar trebui sa fie discriminat pe motive de varsta, desi, din pacate, acest lucru se intampla frecvent, iar angajatii de peste 45 sau 50 de ani se tem ca nu isi pot schimba locul de munca, deoarece si-ar gasi cu greu un alt loc. Insa teama de a ramane obsolit nu este mereu in legatura directa cu competentele lor: de exemplu, un ITist de 50 de ani poate avea abilitati digitale mai bune decat un junior, insa unii managerii tind sa discrimineze inca de cand triaza un teanc de CV-uri.

Angajatii de varsta matura obisnuiesc sa fie mai responsabili, sa aiba obisnuinta unui flux de lucru, de la email la lucru in echipa, sa poata intelege mai asumat termenele limita si cerintele fiecarui proiect. Faptul ca au petrecut mai mult in campul muncii si au avut mai multe oportunitati de responsabilizare (chiar si in viata personala) le poate oferi o adaptare mai rapida la orice sarcina pe care si-o asuma. In plus, un senior poate veni in continuare cu o abordare proaspata si diferita, acest lucru nu este specific doar juniorilor, ci oricarei persoane creative si deschisa la noi perspective.

Cum integrezi seniori in echipe de juniori


Acorda aceleasi beneficii

Precum rasismul sau sexismul, ageism este si el un concept la care trebuie sa ai grija. Chiar si oamenii care simt ca gandesc tolerant si incluziv se pot surprinde avand ganduri care ii discrimineaza pe ceilalti, din cauza judecatilor preluate din cultura sau educatia din care provin.

Ageismul se refera la discriminarea pe baza de varsta, fie ca este vorba de cineva considerat prea tanar sau prea matur pentru o anumita functie, pozitie, cunostinte etc. Cel mai bine este sa nu presupui niciodata dinainte ce preferinte, cunostinte sau stil de viata ar putea avea cineva, doar dupa comunitatea in care il poti incadra (valabil atat pentru varsta, cat si rasa, etnie, gen, orientare sexuala etc).

De aceea, atunci cand stabilesti beneficiile pentru organizatia ta, ofera-le in mod egal. Un abonament la sala poate fi potrivit pentru un angajat de orice varsta. Iar daca cineva nu si-l doreste, poate discuta cu managerul sau pentru a-l inlocui cu altceva mai potrivit, insa este important sa nu faci presupuneri dinainte.

In continuare, bonusurile trebuie oferite in functie de performanta sau descrierea sarcinilor, dar in mod egal, indiferent de caracteristicile personale ale unei persoane. Cardul cultural, cardul de vacanta sau cel de masa sunt potrivite pentru orice angajat, indiferent de varsta sa, iar daca unii ar prefera alte tipuri de bonificatii, atunci au parte de discutii particulare, dar nu incadrari prealabile.
i.php?p=generatii-body2.png

Promoveaza diversitatea si schimbul de cunostinte

Asa cum intr-un brainstorming consideram ca fiecare idee este buna (pentru ca si ideea care nu este finala poate sa-i induca altcuiva o idee si mai buna), in acelasi mod si in echipe se poate invata de la oricare membru, iar atitudinea deschisa, politicoasa si curioasa catre nou este mereu apreciata si potrivita pentru o organizatie sanatoasa.

Programe de mentorat

Atunci cand compania ta sustine programe de invatare, toti angajatii trebuie sa beneficieze de ele, indiferent de varsta acestora. Atat timp cat programul respectiv vorbeste despre competente superioare celor pe care angajatii le au deja, atunci fiecare angajat are dreptul la invatare (in alte cuvinte, omiterea unui angajat care urmeaza sa plece in concediu de maternitate sau paternitate este discriminare).

Focus pe experienta dobandita in business

La ce sa te uiti atunci cand vorbesti despre un nou angajat? La atitudinea fata de organizatie, abilitatile de lucru in echipa, competentele tehnice, experienta dobandita in business. Nu la dorinta de a avea copii, hobby-urile sale, varsta, etnia, sau genul sau.

Metode diferite de invatare

Atunci cand vorbim de generatii si preferinte digitale, vorbind si de tipul de continut preferat de fiecare. Unele persoana prefera continutul scris, altii pe cel video sau audio. Acest lucru poate fi observat si in viata de zi cu zi, cand cineva desface un nou electrocasnic: unii citesc manualul de instructiuni, altii cauta pe YouTube un tutorial de instalare. Unele persoana prefera sa lase mesaje vocale, altele sa scrie atunci cand au ceva important de spus. Pentru unii, apelul vocal e cea mai simpla cale de comunicare, altii considera ca este potrivit doar pentru urgente in era textingului.

De aceea, intr-o organizatie este necesara deschiderea catre orice forma de invatare, daca acest lucru va asigura traseul fiecarui angajat catre castigarea de noi competente, si informatii.

Conflictele nu tin de diferenta de varsta

Doi sau mai multi angajati pot sa nu se inteleaga oricand, din motive de chimie personala si un conflict de atitudini. Lucrurile nu au neaparat legatura cu varsta, iar daca au, atunci probabil cineva infereaza diverse prejudecati asupra celeilalte persoane.

Cum sa se comporte un manager mai tanar cu angajatii sai mai in varsta

i.php?p=generatii-body3(1).png

Promovari pe baza de meritocratie

Daca atunci cand hotarasti promovarile te gandesti la care angajat ar putea ramane cu tine pe termen lung in functie de varsta, stare de sanatate sau viata personala, atunci faci o discriminare. O organizatie are nevoie de indicatori specifici de performanta, pentru ca promovarile sa fie un rezultat matematic aproape automat, si nu o preferinta emotionala. Tipul de divertisment pe care obisnuim sa-l consumam ne educa mintea in termene de „personaje principale si secundare”, insa in business nu este vorba de personalitati sau likability, ci de rezultate, realizari si atingerea obiectivelor.

Varsta este doar un numar

Respectul ar trebui sa vina din oficiu in orice organizatie. Este un mod sanatos, politicos si educat de a aborda orice relatie, personala sau profesionala. Totodata, parte din respectul fata de angajatii si colaboratorii tai presupune sa fii constient ca varsta este doar un numar si nu un mod de a hotari cum sa tratezi pe cineva dinainte sa-l cunosti. Fii flexibil, cooperant si comunicativ si vei fi un bun manager sau angajat.


Asa cum este important ca managerii sa nu faca discriminari pe baza de varsta, aceasta responsabilitate le revine si seniorilor din echipa fata de cei mai tineri. Pentru ca tindem sa repetam multe remarci pe care le-am auzit in familie, in jurul nostru si in societate, trebuie sa avem grija proactiv fata de fraze precum „pe vremea mea”, „cand eram eu de varsta ta tu nici nu…”, „fac asta dinainte de a te naste tu”, „mai vorbim dupa ce ajungi la varsta sau experienta mea”. In business este important ca argumentele sa fie de natura tehnica si profesionala, si nu bazate pe merite legate de varsta. Varsta este un lucru personal, nu un argument, si de multe ori are la fel de putin sens ca daca cineva ar spune ca este o anumita zodie si acest lucru conteaza.

Articol scris de: Echipa editoriala Up |
Data publicarii: 12-03-2021
Data actualizarii: 24-06-2022

Iti recomandam si:

Inteligenta artificiala ne imbunatateste joburile, nu le inlocuieste

Citeste mai mult

Este 2019 si angajatii tai trebuie motivati in continuare

Citeste mai mult

Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala

Citeste mai mult

Strategii de retentie a angajatilor intr-o lume dinamica

Citeste mai mult
reducerea-costurilor

Reducerea costurilor intr-o maniera cat mai eficienta

Citeste mai mult
productivitatea-muncii

Cum masori si imbunatatesti productivitatea muncii: angajator si angajat

Citeste mai mult
Cum arata un proces de recrutare eficient

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta

Citeste mai mult
strategii de branding

Strategii de branding care functioneaza in era digitala. Idei si reguli

Citeste mai mult
cultura organizationala retentia angajatilor

Ghid de comunicare interna cu angajatii. Cultura organizationala si retentia angajatilor

Citeste mai mult

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes

Citeste mai mult

Neuromarketingul sau neurostiinta: ce este si unde se aplica

Citeste mai mult

Cum sa faci o campanie CSR de impact pentru businessul tau

Citeste mai mult
customer service relatii cu clientii

Departamentul de customer service: de ce este important intr-o companie?

Citeste mai mult
motivarea angajatilor

Motivarea angajatilor, metode sigure de stimulare si beneficii aduse

Citeste mai mult
Cadouri de Craciun

Idei de cadouri de Craciun, in functie de persoana care le primeste

Citeste mai mult
Targuri de Craciun in Romania

Ce Targuri de Craciun din Romania sa vizitezi, anul acesta

Citeste mai mult

Cultura generala a angajatilor din organizatia ta. De ce e importanta si cum cresti nivelul acesteia

Citeste mai mult
petreceri corporate

Idei inedite pentru petrecerea corporate a firmei

Citeste mai mult
idei vacanta iarna romania

Idei de vacanta de iarna in Romania

Citeste mai mult
vacanta revelion romania

Top destinatii pentru Revelion Romania 2020: unde mergem

Citeste mai mult

Up Romania a primit Medalia de Aur la evaluarea pe sustenabilitate realizata de EcoVadis

Citeste mai mult
angajatori-de-top

UP ROMANIA PREMIAZA ANGAJATORII DE TOP

Citeste mai mult
tichete valorice beneficii

De ce sa acorzi tichete valorice: avantajele angajatului si angajatorului

Citeste mai mult

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ

Citeste mai mult
ce isi doresc millennials

Ce isi doresc tinerii din generatia millennial de la angajatori. Beneficii preferate si tehnici de abordare

Citeste mai mult
Idei de cadouri corporate

Idei de cadouri corporate pentru 8 martie

Citeste mai mult
Cum sa scapi de emotii

Cum sa scapi de emotii inaintea unui meeting sau unei prezentari

Citeste mai mult
masuri de lucru in timpul pandemiei de coronavirus

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19

Citeste mai mult

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei

Citeste mai mult

Ce cadouri poti oferi angajatilor cu ocazia Pastelui

Citeste mai mult
copii defavorizati in mediul rural

Copiii din mediile dezavantajate au nevoie sa fie sustinuti si in timpul pandemiei

Citeste mai mult
mediu-sigur

Cum sa creezi un mediu sigur pentru angajatii tai pe termen lung

Citeste mai mult
Cadouri ziua copilului

Idei de cadouri si activitati in casa pentru copii de 1 iunie

Citeste mai mult

Lucrul de acasa: avantaje si dezavantaje pentru angajati si companii

Citeste mai mult

Schimbarile pe care trebuie sa le faci astazi pentru a-ti proteja business-ul pe termen lung

Citeste mai mult

Obiceiurile zilnice ale oamenilor de succes

Citeste mai mult
cum alegi evenimentele in aer liber vara 2020

Up Romania: Cum sa alegi evenimentele in aer liber in vara lui 2020

Citeste mai mult
cum pastrezi freelancerii motivati

Cand si de ce ar trebui sa angajezi freelanceri si cum sa ii tii motivati

Citeste mai mult

Ce este rezistenta la schimbare si cum sa mentii un nivel optim al acesteia printre angajatii tai

Citeste mai mult

Metode practice de a stimula creativitatea

Citeste mai mult

Cum sa te pregatesti pentru o sedinta online ca sa decurga fara probleme

Citeste mai mult

Rezultatele tombolei „UP CADOU. ACCELERATOR DE BUCURIE ÎN VACANTA TA DIN 2021”

Citeste mai mult

Cum sa pastrezi echilibrul dintre munca si viata privata daca lucrezi de acasa

Citeste mai mult

Cheltuielile din perioade de criza - trucuri care te ajuta sa economisesti mai mult

Citeste mai mult

Catalin Marcu: Despre ambitia de a incepe de la zero ceva si de a crea alaturi de alti oameni ceva valoros

Citeste mai mult

Raluca Ivanescu sau cum sa-ti incepi ziua pentru a fi cu adevarat eficient si pregatit pentru orice raspuns

Citeste mai mult

Employee engagement - ce este si cum poate fi stimulata implicarea angajatilor chiar si in perioada de criza

Citeste mai mult

Daniel Rosu – Un drum in viata gasit pe axa Washington-Londra-Bucuresti

Citeste mai mult

Denisa Stoica sau despre un vis implinit

Citeste mai mult

9 idei de locuri si activitati pentru ziua de 14 februarie

Citeste mai mult

Loredana Martin: Odata pedagog, toata viata un pedagog

Citeste mai mult

Stefan Budulan – Combativitatea si rigoarea, doua trasaturi pe care le au in comun hocheiul si managementul

Citeste mai mult

De ce este important sa stii sa negociezi - si cum poti dezvolta tehnicile tale de negociere

Citeste mai mult

Oliver Birjaru sau cum in spatele comediantului se ascund harnicia si responsabilitatea

Citeste mai mult

Claudia Mandru: Orice lucru pare imposibil pana este facut

Citeste mai mult

Cu ce surprize iti poti bucura angajatele de 8 Martie

Citeste mai mult

Lucrurile nu se schimba niciodata de la sine

Citeste mai mult

Despre curajul de a te cunoaste pe tine insati/insuti si de a-ti pune intrebarile care conteaza

Citeste mai mult

Cum influenteaza spatiul de lucru eficienta angajatilor

Citeste mai mult

In viata, orice se construieste caramida cu caramida

Citeste mai mult

Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratat

Citeste mai mult

Cand esti implicat 100% si ambitios, nimic nu poate sta in calea ta

Citeste mai mult

Despre frumusetea modestiei

Citeste mai mult

Cum sa-ti folosesti si gestionezi eficient banii in fiecare luna

Citeste mai mult

Prietenia este un cuib, iar fericirea este un dans…sau mai multe

Citeste mai mult

Jumatatile de masura nu sunt o optiune pentru mine

Citeste mai mult

10 obiceiuri care iti fac viata mai frumoasa in perioada de work from home

Citeste mai mult

Trec prin viata cu gandul la amintirile pe care le strang

Citeste mai mult

Micromanagement vs macromanagement

Citeste mai mult

Vanzarile sunt ca sportul. Daca te opresti, pierzi tot ce ai realizat inainte

Citeste mai mult

Gina Pavel – Leadership bun este atunci cand organizezi sarcinile fara a lasa loc incertitudinilor

Citeste mai mult

Rutina de lucru din timpul zilei - cum sa fii productiv, multumit si sanatos de fiecare data

Citeste mai mult

Acordarea de beneficii cu avantaje fiscale in sectorul constructii

Citeste mai mult

Idei de a petrece un Paste „altfel” impreuna cu familia

Citeste mai mult

Reconversia profesionala - ce trebuie sa iei in calcul daca planuiesti o schimbare de cariera

Citeste mai mult

Up Romania: Obiceiul cafelei de dimineata si legatura cu productivitatea la locul de munca

Citeste mai mult

8 moduri de a munci eficient pentru a-ti creste randamentul

Citeste mai mult

Ce inseamna un mediu de lucru sanatos si cum stii ca lucrezi intr-unul

Citeste mai mult

Digital Detox - ce este si cum te poate ajuta pe plan profesional

Citeste mai mult

Castiga o masina electrica Tesla Model 3

Citeste mai mult

Curiozitatea si rolul ei intr-o companie - cum o cultivi printre angajatii tai

Citeste mai mult

De ce sa tii cont cand ai de ales intre doua oferte de munca si esti indecis

Citeste mai mult

Care sunt tendintele pe piata HR in 2021 si cum te adaptezi la ele

Citeste mai mult

Pregatirea pentru reintoarcerea la birou

Citeste mai mult

5 idei de petrecere a unei minivacante

Citeste mai mult

Intrebarile pe care ar trebui sa le pui intotdeauna la un interviu de job

Citeste mai mult

Un nou mod de a munci pentru peste 70% dintre români, în urma efectelor pandemiei

Citeste mai mult

Cum iti calculezi bugetul pentru o vacanta in familie

Citeste mai mult

Vacanta cu copiii: cum o organizezi astfel incat toata lumea sa fie fericita

Citeste mai mult

Alimentatia in timpul verii - ce sa consumi ca sa faci fata caldurii si sa ai randament la serviciu

Citeste mai mult

UP Romania da un byte de ajutor pentru scolile din Romania si doneaza 100 de calculatoare prin intermediul Asociatiei Ateliere Fara Frontiere

Citeste mai mult

Idei de destinatii linistite din Romania pentru vacanta in siguranta cu familia

Citeste mai mult

Cum sa iti reiei rapid ritmul de lucru cand te intorci dintr-un concediu

Citeste mai mult

Lucruri pe care sa le faci in pauza de pranz si care-ti pot face ziua mai frumoasa

Citeste mai mult

Cele mai bune exercitii pe care sa le faci in timp ce stai la birou

Citeste mai mult

Digitalizarea la birou - ce masuri poti lua in folosul angajatilor

Citeste mai mult

Comunicarea nonverbala - cum o interpretezi si ce secrete poate ascunde

Citeste mai mult

Cum sa rasplatesti corect performantele angajatilor si de ce sa faci asta

Citeste mai mult

Totul despre recrutarea online - de ce este mai eficienta si ce alte motive ai mai avea sa o alegi

Citeste mai mult

Programele de coaching pentru angajati - ce sunt, care este rolul lor, ce beneficii ofera

Citeste mai mult

Schimbari legislative aplicabile biletelor de valoare emise de Up Romania, incepand cu anul 2022

Citeste mai mult

Vesti bune! Valoarea nominala a tichetului de masa a crescut de la 20,17 la 30 lei

Citeste mai mult

Spune-ti parerea

Comentarii

Cele mai citite articole

Tichete de masa 2021. Ofera angajatilor tichete de masa cu valoare maxima de 20,01 lei - Pentru angajatori, acordarea de carduri sau tichete Up Dejun este in egala masura avantajoasa, intrucat acestea ofera 100% deductibilitate la calculul impozitului pe profit si scutire de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%.

Citeste mai mult [...]

Cum sa gestionezi situatia in compania ta in timpul pandemiei Covid-19 - Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toti, mai ales din punct de vedere economic si profesional, tocmai de aceea companiile isi pot ajuta angajatii in aceasta tranzitie.

Citeste mai mult [...]

Recrutarea: Tehnici si Proceduri Actuale de Recrutare Eficienta - Se spune ca o companie este pe atat de buna pe cat sunt angajatii ei, si este complet adevarat. De aceea recrutarea reprezinta unul dintre pilonii principali pentru o buna functionare a unui mediu sanatos, care isi indeplineste obiectivele.

Citeste mai mult [...]

Evaluarea angajatilor. Cum se realizeaza eficient - metode si cadru legislativ - Deoarece resursa umana este o resursa mult mai complexa, iar motivatia, implicarea sau performanta sunt niste indicatori greu de masurat, evaluarea poate ajunge de la un proces complet subiectiv, la un proces care foloseste incorect instrumente complicate.

Citeste mai mult [...]

Despre leadership si importanta unui lider bun pentru un business de succes - Calitatile unui lider construiesc ceva nou, care functioneaza, si in acelasi timp ofera o identitate comuna unei echipe bine sudate.

Citeste mai mult [...]

Aboneaza-te la newsletter

Urmareste-ne pe